Slö och knackande motor 300tdt

W 124 E-Klass 1986-1995

Slö och knackande motor 300tdt

UNREAD_POSTav Robj0304 » 2014-09-01, 22.33.14

Undrar om nån har erfarenhet eller vet varför bilen lever om så mycket?
Knackar ordentligt då den är kall men låter lite bättre varm, har haft en 300d förut och den knackade inte som denna, ryker även lite mycket då den är kall med, vit rök.
Kapp körde men en kompis som har en likadan fast sugmotorn och det var nästan jämt även fast jag ska ha mer effekt.?

Har bytt bränsleslang och bränslefilter samt luftfilter och dieselfilter, ny olja och oljefilter men utan nått större resultat,
Den verkar ta lite tjuvluft ibland endå då den hoppar till ibland på tomgång och såg den läkte lite ur dieselpumpen men det är inte mycket, det ha runnit bara lite diesel vid stopp brytaren

Blev lite rörigt kanske men nån som har nån ide vad det kan bero på ?
Bilen går bra i övrigt men får för mig den känns lite slö.
Robj0304

Re: Slö och knackande motor 300tdt

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-09-02, 00.38.55

troligen slitna kolvringar innan den blivit varm och de har expanderat.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-09-02, 15.24.01

Robj0304 skrev:Undrar om nån har erfarenhet eller vet varför bilen lever om så mycket?
Knackar ordentligt då den är kall men låter lite bättre varm, har haft en 300d förut och den knackade inte som denna, ryker även lite mycket då den är kall med, vit rök.
Kapp körde men en kompis som har en likadan fast sugmotorn och det var nästan jämt även fast jag ska ha mer effekt.?

Har bytt bränsleslang och bränslefilter samt luftfilter och dieselfilter, ny olja och oljefilter men utan nått större resultat,
Den verkar ta lite tjuvluft ibland endå då den hoppar till ibland på tomgång och såg den läkte lite ur dieselpumpen men det är inte mycket, det ha runnit bara lite diesel vid stopp brytaren

Blev lite rörigt kanske men nån som har nån ide vad det kan bero på ?
Bilen går bra i övrigt men får för mig den känns lite slö.

väldigt lite luft räcker gott för att bråka upp tomgången rejält nystartad, inget du behöver vara orolig för, men alltid gott att fixa

du ska spöa en sug603a utan problem, om det inte är så att han har en 24ventils sugmotor, 136häst mot dina 146 häst...

koppla in en laddtrycksmätare är kanske ett vettigt första steg jag hade börjat med, smit in på kopplingen mellan aldan och insuget, typ 100:- på biltema..

utöver det kan en sneställd dieselpump få den att gå sämre, men inget som bara blir, gå hårt "ska" de göra.

vit rök kan antingen vara att du har dålig topp och får ut vatten i grenröret, eller så är det turbon som är ledsen och droppar ut olja när den stått ett tag, vilket kanske även kan förklara den dåliga effekten du har.

laddtrycksmätare/kolla att turbon går runt.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Robj0304 » 2014-09-02, 17.38.15

Prova idag att kolla vacum slangarna och märkte den läkte från stora röret från vacumpumpen, alltså vid t kopplingen efter, sen bytte jag några slangar mot wastegaten och blev direkt resultat,
Går mycket bättre nu,

Sen har den börjat knacka mindre idag, kan det va så att oljan jag bytte börjar göra skildnad nu efter jag kört ett tag ?

Tack för svaren
Robj0304

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-09-04, 01.25.48

Robj0304 skrev:Prova idag att kolla vacum slangarna och märkte den läkte från stora röret från vacumpumpen, alltså vid t kopplingen efter, sen bytte jag några slangar mot wastegaten och blev direkt resultat,
Går mycket bättre nu,

Sen har den börjat knacka mindre idag, kan det va så att oljan jag bytte börjar göra skildnad nu efter jag kört ett tag ?

Tack för svaren

gött det!
stoppa dit en laddtrycksmätare när du ändå är i farten, ser du att den faktiskt lever, behöver ju inte permanentmonteras utan kan ju luras in via backspegel och fönster för att se hur turbon levererar.

vad gäller knackande beror det nog helt på vilken typ av knackande du menar, ventillyftare med dålig olja kan ju knacka, eller snarare ticka, och tystnar oftast vid varm motor. men lagerknack och dylikt borde inte vara direkt oljeberoende, isåfall var den gamla oljan bra dålig.

även dåliga spridare kan ju ge ett väldigt distinkt knackande, och en stor orsak till oljud på dessa motorer är faktiskt insprutningspumpen :P
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Robj0304 » 2014-09-16, 20.53.24

Har nu grejat lite sen senast och måste säga jag tycker den verkar slö fortfarande. Gick något bättre kanske men inbillade mig nog mer,

Köpte en laddtrycksmätare på biltema och monterade, ställde även på laddtrycket och den laddar nu 0,7
Provade även ställa på pumpen ganska mycket,
Nu när jag försökte vrida på Laddet så laddar den inte mer en 0,7
Skruvar jag på så ökar bara ljudet på turbon men händer inget mer,
Prova ta bort staget helt och då ladda den lite över 1bar men känns ingen skildnad på effekt.
Har kollat varenda grej på bilen men den går fortfarande dåligt enligt mig då kompisens orginal 300sug motor nästan hänger på mig,

Kollade filtret i tanken men det var rent och fint, tycker dok det är konstigt att lilla bränslefiltret nästan är tomt då den är igång endå.
Sen har jag provat skruva lös aldan och då märks ingen skildnad heller.
Börjar bli ganska less så hjälp
Robj0304

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-09-17, 07.06.09

Hur är det med avgassystemet? Släpper det igenom lika mycket som du matar in i motorn?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav osla » 2014-09-17, 09.54.38

förstår mig inte på vissa motorer. en jobbarkompis åt farsan har en 96:as 300tdt. och den är så ruggigt slö, så jag tror en annan kompis sug 250 går bättre än den. den 250in går dessutom massor bättre än min sug 250 91. och så ägde kompisen med 250in en 300dt 91:a tror jag det var, och den gick så ruggigt bra jämfört med alla andra originalturbo bilar vi kört.

men min måste det vara nå fel på, blev så här slö i vintras, men misstänker att katten är igensatt efter alla tomgångstimmar för den varken ryker/tar olja eller knackar
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-09-17, 16.43.27

om du får in bränsle nog att ge 1bar i ladd så går det ju någorlunda att utesluta stopp i tanken, de verkar orka någorlunda på någorlunda låga varv, men tokdör när de kommer högre (de jag kört med igensatta filter)

either way, kolla att den inte suger in avgaser genom EGR-tjofräset, och att avgassystemet verkar riktigt, plocka av systemet och se hur den går, låter ju mer, men turbon dämpar en hel del, så inte direkt att du skrämmer slag på hela stadsdelen.

min 300tdta 1993a kändes slö, men automat och beskedliga varv gör att den känns sävligare än den var, hängde med "nerställd" pump på chiptrimmad lätt vw caddydiesel, 120häst någonstans.. så en 250sugdiesel lämnade man bakom väldigt lätt alltså.

det är inte så att kompisen har en 24ventils sug då? :P
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2014-09-17, 18.29.57

swampmonkey skrev:om du får in bränsle nog att ge 1bar i ladd så går det ju någorlunda att utesluta stopp i tanken, de verkar orka någorlunda på någorlunda låga varv, men tokdör när de kommer högre (de jag kört med igensatta filter)

either way, kolla att den inte suger in avgaser genom EGR-tjofräset, och att avgassystemet verkar riktigt, plocka av systemet och se hur den går, låter ju mer, men turbon dämpar en hel del, så inte direkt att du skrämmer slag på hela stadsdelen.

min 300tdta 1993a kändes slö, men automat och beskedliga varv gör att den känns sävligare än den var, hängde med "nerställd" pump på chiptrimmad lätt vw caddydiesel, 120häst någonstans.. så en 250sugdiesel lämnade man bakom väldigt lätt alltså.

nejnej, dom är ju ännu slöare än 10 ventilarna. haft såna också. nä hans är en 88 helt utan avgasrening. och då pratar vissa om att man ska ta luftburken från en sån för att skippa spjället till egr:n och få ett insugshål till varje cylinder istället för bara 1 hål med ett spjäll (visserligen satt i öppet läge konstant) så jag vet inte riktigt varför det skiljer så mycket mellan "samma" motorer.

men på min har jag börjat fundera på igentäppt katt efter alla tomgångstimmar under vintern, då går den ju dagarna i ända på tomgång nästan
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-09-17, 18.47.29

osla skrev:
swampmonkey skrev:om du får in bränsle nog att ge 1bar i ladd så går det ju någorlunda att utesluta stopp i tanken, de verkar orka någorlunda på någorlunda låga varv, men tokdör när de kommer högre (de jag kört med igensatta filter)

nejnej, dom är ju ännu slöare än 10 ventilarna. haft såna också. nä hans är en 88 helt utan avgasrening. och då pratar vissa om att man ska ta luftburken från en sån för att skippa spjället till egr:n och få ett insugshål till varje cylinder istället för bara 1 hål med ett spjäll (visserligen satt i öppet läge konstant) så jag vet inte riktigt varför det skiljer så mycket mellan "samma" motorer.

men på min har jag börjat fundera på igentäppt katt efter alla tomgångstimmar under vintern, då går den ju dagarna i ända på tomgång nästan

varför tomgångskörning så förbenat på vintern?
finns förövrigt ett annat problem med det där, som lastbilarna är medvetna om, du polerar bort all honing, inget ordentligt oljeskvätt för kolvringarna att skrapa runt, oljeskvättarna på turbomotorerna kanske löser det dock, men är inte garanterat problemfritt att tomgångsköra en diesel för länge :P den vill gärna ha lite belastning... :lol:

men katten bör väl bli mer igentäppt av sotandet än av lite tomgånskörning där den i princip enbart andas luft?

vilka är förövrigt slöare än tioventilarna?
24ventilarn har ju 136 hästar och är i min värld ganska pigg (de jag åkt med, framförallt med manuell låda)

känns skumt att folk verkar ha så mycket problem, laddtryckstapp, ingen diesel mfl,
mitt nuvarande problem är dock laddtryck som sprungit iväg, får börja leta hål, men den ger bara 1.3bar istället för 1.7 8) plötsligt blev den väldigt trött...
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Robj0304 » 2014-09-17, 21.38.23

Nej kompisen har inte en 24 ventilers .
Ska prova avgassystemet men tvivlar,

Hade en 300 sug förra året som hade gått 52 tusen och den gick finare i motorgången och gick rätt bra orginal endå.

Nuvarande har gått 41 och känns riktigt trött. Bryr mig inte så mycket just nu men håller på med ett projekt med mynä pump och större turbo med annat grenrör och ic som ska sitta i nuvarande motor.
Tror dn nog rör på sig då men lite störande att den känns helt slut på i motorn ,

Orkar knappt burna nu med påställd pump och 0,7 i ladd vilket dom ska göra orginal utan problem.
Kan vara lådan som spökar lite med då jag tycker den verkar risig den med men jag vet inte .
Tack för svaren
Robj0304

UNREAD_POSTav Robj0304 » 2014-09-17, 21.42.20

Måste även tillägga att den låter ganska styggt ibland på tomgången, knackar hårt och ojämn gång.
Ibland är den tystare och känns helt ok men tomgången ojämn.
Bytt olja i motor med och inget diesel läckage vad jag kan se, läkte lite på pumpen som sagt men tror det är olja bara.
Robj0304

UNREAD_POSTav Robj0304 » 2014-09-17, 21.44.22

Laddade 1,7 som Max på gammla motorn men nuvarande laddar Max 1,2 bar men då märker jag ingen skildnad jämfört med 0,7
Robj0304

UNREAD_POSTav osla » 2014-09-17, 22.23.32

knackningar brukar betyda att pump står fel eller någon dålig spridare. kan hända att någon spridare hänger upp sig. du får ta och provtrycka spridarna och se vad dom har för öppningstryck och hur sprutbilden ser ut
osla

Återvänd till W 124 E-Klass