Robj0304 skrev:Undrar om nån har erfarenhet eller vet varför bilen lever om så mycket?
Knackar ordentligt då den är kall men låter lite bättre varm, har haft en 300d förut och den knackade inte som denna, ryker även lite mycket då den är kall med, vit rök.
Kapp körde men en kompis som har en likadan fast sugmotorn och det var nästan jämt även fast jag ska ha mer effekt.?
Har bytt bränsleslang och bränslefilter samt luftfilter och dieselfilter, ny olja och oljefilter men utan nått större resultat,
Den verkar ta lite tjuvluft ibland endå då den hoppar till ibland på tomgång och såg den läkte lite ur dieselpumpen men det är inte mycket, det ha runnit bara lite diesel vid stopp brytaren
Blev lite rörigt kanske men nån som har nån ide vad det kan bero på ?
Bilen går bra i övrigt men får för mig den känns lite slö.
Robj0304 skrev:Prova idag att kolla vacum slangarna och märkte den läkte från stora röret från vacumpumpen, alltså vid t kopplingen efter, sen bytte jag några slangar mot wastegaten och blev direkt resultat,
Går mycket bättre nu,
Sen har den börjat knacka mindre idag, kan det va så att oljan jag bytte börjar göra skildnad nu efter jag kört ett tag ?
Tack för svaren
swampmonkey skrev:om du får in bränsle nog att ge 1bar i ladd så går det ju någorlunda att utesluta stopp i tanken, de verkar orka någorlunda på någorlunda låga varv, men tokdör när de kommer högre (de jag kört med igensatta filter)
either way, kolla att den inte suger in avgaser genom EGR-tjofräset, och att avgassystemet verkar riktigt, plocka av systemet och se hur den går, låter ju mer, men turbon dämpar en hel del, så inte direkt att du skrämmer slag på hela stadsdelen.
min 300tdta 1993a kändes slö, men automat och beskedliga varv gör att den känns sävligare än den var, hängde med "nerställd" pump på chiptrimmad lätt vw caddydiesel, 120häst någonstans.. så en 250sugdiesel lämnade man bakom väldigt lätt alltså.
det är inte så att kompisen har en 24ventils sug då?
osla skrev:swampmonkey skrev:om du får in bränsle nog att ge 1bar i ladd så går det ju någorlunda att utesluta stopp i tanken, de verkar orka någorlunda på någorlunda låga varv, men tokdör när de kommer högre (de jag kört med igensatta filter)
either way, kolla att den inte suger in avgaser genom EGR-tjofräset, och att avgassystemet verkar riktigt, plocka av systemet och se hur den går, låter ju mer, men turbon dämpar en hel del, så inte direkt att du skrämmer slag på hela stadsdelen.
min 300tdta 1993a kändes slö, men automat och beskedliga varv gör att den känns sävligare än den var, hängde med "nerställd" pump på chiptrimmad lätt vw caddydiesel, 120häst någonstans.. så en 250sugdiesel lämnade man bakom väldigt lätt alltså.
det är inte så att kompisen har en 24ventils sug då?
nejnej, dom är ju ännu slöare än 10 ventilarna. haft såna också. nä hans är en 88 helt utan avgasrening. och då pratar vissa om att man ska ta luftburken från en sån för att skippa spjället till egr:n och få ett insugshål till varje cylinder istället för bara 1 hål med ett spjäll (visserligen satt i öppet läge konstant) så jag vet inte riktigt varför det skiljer så mycket mellan "samma" motorer.
men på min har jag börjat fundera på igentäppt katt efter alla tomgångstimmar under vintern, då går den ju dagarna i ända på tomgång nästan
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster