Jurgen skrev:Av en ren slump igår när jag kollade slangar och kontakter i motorrummet, så tänkte jag att: av ren nyfikenhet så ska jag kolla på EZL KAT reglaget om vilken bokstav eller siffra den står på.
Reglaget var riktat mot "N". Jag gick in på nätet och googlade, till min förvåning så stod reglaget fel??
Dvs: N = 91 Oktan (Tyskland hade denna oktan 80-90tal ca)
Läge: S = 95 Oktan (Den vanligaste bensinen vi kör på idag)
Jag gick ut och ändrade om reglaget till läge "S" och tog en testrunda. Otroligt men sant, bilen kändes helt annorlunda, som om jag fått 20-30hk extra, samt att bilen gick jämnare och var inte så snabb på att tappa i varv vid "gassläpp".
Helt sanslöst ifall bilen haft läge: "N" i alla dessa år?? Bilen är en import till Sverige, tror det är 1989 eller 1990. Då kan ju detta ha missats helt, samtidigt så har bilen aldrig gått riktigt rent...
Har motorn tagit skada av detta tro? Kan då detta även ha att göra med: Svarta/sotiga tändstift, samt nästan obefintlig CO-halt, (0.1) av (3.5) som jag pratat om i min föregående "tråd"?
Med vänlig hälsning Jurgen.
Jörgen skrev:Hej Jurgen
Kontakten skall stå på "S" vilket betyder 95 oktan blyfri bränsle.
Biler är levererad i Darmstadt.
Kölis skrev:Jörgen skrev:Hej Jurgen
Kontakten skall stå på "S" vilket betyder 95 oktan blyfri bränsle.
Biler är levererad i Darmstadt.
Jörgen, jag är imponerad av dina kunskaper att kunna ta fram MB alla fakta, ta fram alla reservdelsnummer och nummerändringar mm. Att orka lägga med den energi som du gör bara för att hjälpa andra MB ägare. Klubben behöver många som du.
Jurgen skrev:Framtida kvalité? Håller Mercedes "måtten" med all enligt mig onödig/överflödig elektronik framförallt. Inte för jag tror att något annat bilmärke skulle vara bättre givetvis.
Jurgen skrev:Marie: Det är så sant så. Det jag kan tycka "är synd" är att ofta skrotas bilar bort för att man inte vill "lägga några slantar" på sin gamla bil. Sen får det givetvis vara inom rimliga gränser.
Marie skrev:Jurgen skrev:Marie: Det är så sant så. Det jag kan tycka "är synd" är att ofta skrotas bilar bort för att man inte vill "lägga några slantar" på sin gamla bil. Sen får det givetvis vara inom rimliga gränser.
Var den där rimliga gränsen går är nog lite individuellt. Jag har ju med glatt humör pytsat in en bra bit över 100 lusidorer i underhåll av min W140 de senaste två åren, men det är ju jag det....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster