300E 87:a Tänkabelnumrering på Fördelarlock?

W 124 E-Klass 1986-1995

300E 87:a Tänkabelnumrering på Fördelarlock?

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-12-14, 17.54.36

Hejsan. Skulle på och byta tändkablar på min 300E 87:a idag. "Trodde" att jag hade märkt upp kablarna ordentligt men någonstans gick det snett.....

Nu när jag satt tillbaka tändkablarna så "misständer" bilen, givetvis är de på fel plats. Hur rättar jag till detta enklast?

Nummerföljden på det svarta plasthöljet stämmer inte alls med nummerna på tändfördelarlocket, om ni förstår hur jag menar?

Om jag utgår ifrån Cylinder nr6 som är närmast torpedväggen, innebär det då att denna tändkabel hamnar på nr:6 på fördelarlocket?? Vore snäll ifall någon kan bekräfta detta.

Annars är det ju som att pricka in lottoraden, i princip omöjligt att få rätt på tändkablarna..

Tack på förhand. Jurgen.
Jurgen

Re: 300E 87:a Tänkabelnumrering på Fördelarlock?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-12-14, 20.03.04

Jurgen skrev:Om jag utgår ifrån Cylinder nr6 som är närmast torpedväggen, innebär det då att denna tändkabel hamnar på nr:6 på fördelarlocket?? Vore snäll ifall någon kan bekräfta detta.

Precis!
Så skulle jag göra, för det överensstämmer ju med hur det i (i princip) ser ut på M119. Visserligen har man ju två fördelare att slåss med där, men...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-12-14, 21.49.45

Jurgen skrev:Hejsan. Skulle på och byta tändkablar på min 300E 87:a idag. "Trodde" att jag hade märkt upp kablarna ordentligt men någonstans gick det snett.....

Nu när jag satt tillbaka tändkablarna så "misständer" bilen, givetvis är de på fel plats. Hur rättar jag till detta enklast?

Nummerföljden på det svarta plasthöljet stämmer inte alls med nummerna på tändfördelarlocket, om ni förstår hur jag menar?

Om jag utgår ifrån Cylinder nr6 som är närmast torpedväggen, innebär det då att denna tändkabel hamnar på nr:6 på fördelarlocket?? Vore snäll ifall någon kan bekräfta detta.

Annars är det ju som att pricka in lottoraden, i princip omöjligt att få rätt på tändkablarna..

Tack på förhand. Jurgen.

Hej Jörgen

Cylinder nr. 1 är den cylinder som sitter längst fram i färdriktningen. Denna cyl. skall kopplas till fördelarlockets uttag nr. 1 och så går du vidare. Den bakre cyl. är, som du själv beskrivar, nr. 6 och skall sitta på fördelarlockets uttag nr. 6. Fördelarlocket har ett ingjutet nr. i en liten ring som motsvarar cylindernumret.
Tändkablarnas placering på fördelarlocket är viktigt att det sker i rätt ordningsföljd, då det är trångt om platsen där. Därför skall du montera kablarna i ordningen 1-3-6-2-4-5. Kablarna ligger ju i en viss ordning när dom kommer från tändstiften i kabelkanalen.
Hoppas detta var till att förstå :P
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-12-14, 23.18.33

Marie o Jörgen: Tackar för era kommentarer. Huh ja, tändkablarna är på plats igen och fungerar helt enligt "regelboken" om man börjar från cylinder 6, dvs den närmast "torpedväggen, tändkabel från cylinder 6 till fördelarlocket, med uttag nr:6 så fortsätter man "hela vägen" framtills nr:1, eller om man vill i omvänd ordning.

Väldigt lätt att luras av nummerföljden på det svarta plasthöljet som omsluter tändkablarna, men det numret gäller INTE.

Angående fördelarlocket: "Insexskruven" som sitter underst emot multiremmen, åh så härlig att "få loss", händerna e ju lite lätt "skavda" och trötta nu kan jag säga...

En sak som ändå gör mig konfundersam är: Jag såg på de gamla tänkablarna att de var "eftermarknads" kablar. Nu är ju frågan:

Är det möjligt att "meken" som satt dit dessa, satt som i "fel ordning" men kanske ändån lyckats "pussla till" dem så att bilen "gått hyfsat"? Förstår ni hur jag menar? För såsom jag märkte upp tändkablarna, det var helt "åt skogen" när jag skulle sätta dit dem igen... Ja har säkert fel, men jag vill gärna veta vad ni tror, är det ens möjligt??

-Marie: Jag köpte dessa tändkablar på "grodans" så de funkar kanon även på denna 300:an 8)
Jurgen

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-12-15, 03.21.49

Jurgen skrev:Marie o Jörgen: Tackar för era kommentarer.
Angående fördelarlocket: "Insexskruven" som sitter underst emot multiremmen, åh så härlig att "få loss", händerna e ju lite lätt "skavda" och trötta nu kan jag säga...

En sak som ändå gör mig konfundersam är: Jag såg på de gamla tänkablarna att de var "eftermarknads" kablar. Nu är ju frågan:

Är det möjligt att "meken" som satt dit dessa, satt som i "fel ordning" men kanske ändån lyckats "pussla till" dem så att bilen "gått hyfsat"? Förstår ni hur jag menar? För såsom jag märkte upp tändkablarna, det var helt "åt skogen" när jag skulle sätta dit dem igen... Ja har säkert fel, men jag vill gärna veta vad ni tror, är det ens möjligt??

Till insexskruven vid mutiremmen använder jag en kort vinklad insexnyckel.
Om kablarna satt fel innan bytet hade bilen gått "hackigt". Du har nog i alla fall råkat byta två kablar, vilket är lätt hänt när det är aftermarket-kablar. Originalkablaget är märkta med en gul siffermärkning på varje kabel vid fördelarlocket.
Nu går bilen riktigt och vi är alla nöjda :lol:
PS: Du Ohm-mätte väl alla tändhattar och fördelarlock + rotor, nu när du hade allt demonterat :?:
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-12-15, 18.02.56

Jörgen: Ja det dröjer förhoppningsvis innan jag bytar fördelarlock igen på denna bil. Det går ju givetvis men oerhört trångt som sagt.

Nej jag OHM:mätte inte delarna efteråt, utan jag ville bara få allt och fungera, det drog ut på tiden och man ville ju få "liv" i bilen igen...!

Med vänlig hälsning Jurgen.
Jurgen

Återvänd till W 124 E-Klass