av AmeliaW109 » 2022-08-18, 21.26.01
Min E280 1996 hade en gravrostig baklucka. Stora hål på utsatta ställen. Tråkigt eftersom alla finesser på den fungerade; torkare, softclose, centrallås och IR-mottagare.
Men så fick jag tag i en nästan helt rostbefriad baklucka hos Sylwe på Gotland. Dessutom i samma kulör som bilen!!
Snabb affär och härom veckan var jag på Gotland och bytte luckan. Rensade den rostiga luckan totalt; klädsel, kablage, slangar, motorer, ruta, lister, etc.
Nu är bilen inne i verkstaden här hemma eftersom den rostbefriade luckan behöver få låset och de flesta elektriska delar utbytta dvs. bilens originaldelar behöver återmonteras. Det är mest bara roligt jobb, och tänk så många sköna tusenlappar vi sparade på att köpa en fin begagnad lucka istället för en fabriksny

40.000 mil är ingen ålder, det är alla åren på saltade vägar som ger besvär...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)