Byte av baklucka på S124

W 124 E-Klass 1986-1995

Byte av baklucka på S124

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-08-18, 21.26.01

Min E280 1996 hade en gravrostig baklucka. Stora hål på utsatta ställen. Tråkigt eftersom alla finesser på den fungerade; torkare, softclose, centrallås och IR-mottagare.

Men så fick jag tag i en nästan helt rostbefriad baklucka hos Sylwe på Gotland. Dessutom i samma kulör som bilen!!
Snabb affär och härom veckan var jag på Gotland och bytte luckan. Rensade den rostiga luckan totalt; klädsel, kablage, slangar, motorer, ruta, lister, etc.

Nu är bilen inne i verkstaden här hemma eftersom den rostbefriade luckan behöver få låset och de flesta elektriska delar utbytta dvs. bilens originaldelar behöver återmonteras. Det är mest bara roligt jobb, och tänk så många sköna tusenlappar vi sparade på att köpa en fin begagnad lucka istället för en fabriksny :)

40.000 mil är ingen ålder, det är alla åren på saltade vägar som ger besvär...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Byte av baklucka på S124

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-08-21, 19.39.02

Kabelstammen verkade vara i bra skick både på min (1996) och på donatorluckan (1991).

Men då jag hade tagit loss dem och mätte igenom båda så hade de samma fel, avbrott i ledning nr 5, den rödvita som ska mata låset för softclose. Märkligt, softclose fungerade ju nyss på min rostiga lucka ?!? Något hände nog vid demonteringen.

Avbrottet var på samma ställe i båda kabelstammarna, precis där det är mest rörelse när man öppnar o stänger luckan. Alltså mosvarande det ställe där spolarslangen (på höger sida) brukar gå av.

Lagat den avbrutna ledningen med klämskarv, får se hur länge den håller. Byter hela längden sen om nödvändigt.
Två andra ledningar hade synligt slitage på isoleringen, de fick lite eltejp som plåster.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Byte av baklucka på S124

UNREAD_POSTav osla » 2022-08-21, 19.57.14

precis där fick jag skarva 5-6 kablar i våras, det började med att en skyltlyckta inte fungerade så inför bes så böt jag lampa, men icke det, det var svart ändå. efter lite mätande och letande av kablar så hittade jag åt den så såg jag flera till som höljet spruckit på, vissa satt bara ihop med några få tåtar och nån gick av. så det blev lödskarvar och krympslang på det
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron