då var det dags!

W 126 S-Klass 1981-1990

då var det dags!

UNREAD_POSTav Osse » 2012-04-09, 17.07.05

Bilen är urtagen ur garaget, häligt.
en 560 från 88 som det finns lite att göra på, det tickar från motorn, skall lyfta ventilkåpan och se om det är kammen som är sliten. Går det att se om det är ventilerna på något sett.
Det jag har börjat med först är också att på höger sida fungerar ingen av fönsterhissarna. Håller på att demontera dörrsidan, lite trixigt. Antar att det sitter plastclips i nederkant? evrkar sitta ganska hårt, känns som något skall gå sönder snart....

Är det någon som har de här stolarna med ställbar svank som sitter vid bälteshållaren? jag skruvar och grejar men tycker inte det händer så jättemycket.

Hmmm listar fler fel, den går oroligt som sjutton på tomgång typ 4-5-6 cylindrar låter det som.
Och så är styrningen glapp, ett dödläge på ett par cm när man kör, inte alls som min 300E från 91. Den är som en dröm i styrning jämförelsevis.

<hmm mycket blev det men en vacker dag skall den rulla felfritt.
<tacksam för goda råd, :-) Hoppas jag kan bidra själv med något en vacker dag.

Var det någon som hade den där cd-rom instruktionsgrejen? Var det sölve?
Mvh Oskar
Osse

Re: då var det dags!

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-04-10, 15.24.21

Hej Oskar
Det böhöver inte alls vara fel på kamaxel eller ventiler. Det kan vara en hydraulisk ventillyftare som inte är hel frisk. Dom kan ticka upp till 15 min- efter start, men normalt är att dom tystnar när oljan är driftvarm. Det kan hjälpa med att byta till ett nummer tjockare olja.
Betr. styrningen bör du få med dig en kompis som vridar fram och tillbaka på ratten medan bilen står med belastade hjul på marken. D.v.s. du kan inte lyfta bilen för en sådan kontroll utan du skall köra den över en grop. Sedan står du under bilen och kännar efter var det finns glapp. Ett par cm är inte onormalt på en gammal MB, om det kommer från styrväxeln, men kan justeras lite. Härtill skall man veta vad man gör. Glapp i styrleder och P-ändar bör åtgärdas snarast.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Osse » 2012-04-11, 20.12.58

Hej Jörgen och tack för ditt svar. Den tickar tyvärr även efter flera mils körning. Om p- ändar och stag är ok och glappet består antar jag att det bara är att byta styrväxeln...
Jag skall lyfta upp bilen och kolla på de saker du tipsat om. Det är ju så surt väder nu så jag är inte så motiverad att hållas, garagens som jag är. Vet du möjligtvis något om tändstift till dylik. Är det bara att köpa varsomhelst rekommenderas eller bör jag gå till lokale mb-handlare. Jag tänkte på tomgångsproblematiken. Jag bör väl börja i den enkla änden med filter stift etc.
Med vänlig hälsning, Oskar.
Osse

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-04-11, 23.38.55

ang, stift är endast bosch e behru att rekoemndera
köp för fan inte ngk bara

inte dyrare köpa filter mm hos mercedes
än anorstädes.
sj
Senast redigerad av sl500 2012-04-12, 15.14.54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-04-12, 15.10.00

Osse skrev:Hej Jörgen och tack för ditt svar. Den tickar tyvärr även efter flera mils körning. Om p- ändar och stag är ok och glappet består antar jag att det bara är att byta styrväxeln...
Jag skall lyfta upp bilen och kolla på de saker du tipsat om. Det är ju så surt väder nu så jag är inte så motiverad att hållas, garagens som jag är. Vet du möjligtvis något om tändstift till dylik. Är det bara att köpa varsomhelst rekommenderas eller bör jag gå till lokale mb-handlare. Jag tänkte på tomgångsproblematiken. Jag bör väl börja i den enkla änden med filter stift etc.
Med vänlig hälsning, Oskar.

Hej Oskar
Tändstift köpas hos MB, som Sylwe skrev, likaså andra viktiga styrdetaljer. Du skall ju inte räkna med att få en beg. styrväxel som är bättre än den du har. Bilen skall INTE lyftas upp för att kolla styrleder och P-ändar. Den skall stå på sina hjul när man kontrollera dessa.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Osse » 2012-04-12, 18.14.28

Hej gubbar och tack igen. Bosch blir det då. Nej jag menade att lyfta upp den men att den står på sina hjul, som på Bilprovningen och styrväxel blir en ny isåntt fall. Det här kommer ju ta år för mig innan bilen är sån som jag vill ha den. Lackskador etc skall fixas med.
Skall försöka fixa lite bilder också.
Vi hörs, och tack igen,det är av stort värde, era svar.
Osse

UNREAD_POSTav McNolton » 2012-04-14, 11.17.12

Din ortopediska luftkuddar i säten går på samma pump som central låste den motorn hittar du i bakluckan bredvid reserv hjulet

Själva inställning på sättet brev bältas låset brukar läka luft det är rät lät och täta
Tag isär dom och dra bara åt skruven på sidan. Dock har jag märkt att när man gör det så är det allt eller inget steget 1 till 4 känner jag inte någon siklinda på där i mellan
McNolton

UNREAD_POSTav Osse » 2012-04-15, 20.15.10

Fin dag idag, höger främre ruta fixad,tog bort elmotorn. Hade kärvat ihop nere i glidlagret i botten på motorn. Höger bak var det så simpelt att kontakten i mittkonsollen hade lossat. Nu fungerar den biten iallafall. Bara att fortsätta då :-)
Osse

UNREAD_POSTav Osse » 2012-04-15, 20.16.56

Tack för info mcnolton, jo jag hör ett pysande ljud en stund Eftr. Att jag slagit på tändningen. Det kommer från inställningsdelen vid bältet. Säkert läckage som du säger.
Osse

UNREAD_POSTav Osse » 2012-06-25, 09.11.40

Hmm jag lade in detta svar i en annan tråd jag var inne och trasslade i... :-) här skall detta ligga:

Jaha då var min lilla älskling hemma igen. Lite remmar och justerad styrning blev gjord. Tickande ljudet påstår de beror på att det antingen är skit i ett ventilsäte, sned topp eller packningarna vid ventilen (om jag minns rätt) de har inte plockat isär den för de var övertygade om det pga ljudet. De trodde också att den ojämna tomgången kommer an på misständning vid en ventil. Jag har kört med den ganska frisk en knapp vecka nu och tycker mig kunna skönja att ljudet låter olika mycket. Lite svagt tickande och lite mer. Står den på tomgång kan den nästan tystna helt för någon sekund. De rådde mig att lyfta toppen och renovera den helt enkelt för att få bukt med det permanent. Skall bara hitta en bra mekaniker alt lämna den till Mercedes i Örebro. I övrigt är den så jäkla go att åka i

F.ö har jag fått bukt med hissarna, trasig kontakt bak och kärvande motor fram. Fixade utetempgivaren med ,trasig där fram så det var bara att byta. Några grejer avklarade iallafall.
Osse

UNREAD_POSTav McNolton » 2012-06-25, 17.41.10

Var lämna du in den för styrningen min är glapp den med nästa så jag blir lite små räd för den när jag kommer upp över 80-90 och kört någon min på rak väg

Jag bor i Kumla och såg att du nämnde Örebro så vi kanske inte bor så lågt från vandra
McNolton

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-06-25, 17.52.38

Du har som tidigare sagt troligtvis en ventillyftare som krånglar. Börja inte med att riva av topplocket utan slå istället i tex Pro Tec Engine Flush och kör motorn i ca 20 minuter med det utan belastning, varva bara upp den då och då. Slå sedan ur det hela och slå i ny olja samt oljefilter. Det brukar fungera på ventillyftare som krånglar pga skit.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav McNolton » 2012-06-25, 22.40.41

Man lär sig något nytt var dag, Pro Tec Engine Flush har jag inte hört om för men sedan är jag inte någon kunnig mekaniker heller :shock:

Läst lite om motordialys eller engineflush som det egentligen heter läst att det går på runt 1000-2000kr beroenden på hur giriga dom, plus ny olja och filter

Iden och göra en dialys på motorn låter mycket lockande

sökte runt lite och hitta maltemanson.com ska riga och höra med dom hur mycket dom vill ha för en dialys i morgon
McNolton

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-06-26, 07.14.05

Vi använder oss av Pro Tec i verkstaden med goda resultat. En burk engine flush kostar till kund 230:- inkl.moms. Du slår bara i den i oljepåfyllningen och kör sedan motorn 20 minuter, byter sedan olja och filter. Du bör klara dej på en tusenlapp med olja och filter, du klarar av att göra det hela själv!
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav Osse » 2012-06-26, 12.30.14

Hej. Ja jag bor ju i Hallsberg. Lämnade in till bilcenter. Tala med Linda och hennes man. Hälsa från mig Oskar om du vill.
Kan ju prova den där engineflush grunkan. Vet någon vart man köper? Kan ju googla förstås... Skall kolla upp det där du talade om med mcnolton. Vi kanske får ha en lokal mercedesträff någon dag :-)
Osse

Nästa

Återvänd till W 126 S-Klass