280 E - 77 som tappat drag och kraft.

W 123 1976-85

280 E - 77 som tappat drag och kraft.

UNREAD_POSTav maestro » 2009-07-18, 20.39.58

Hej!

Jag har en 280 E - 77. Bilen Har fran en dag till en annan tappat kraft och motorn later som den inte gar pa alla cylindrar. Jag har bytt tandstift, tandhattar, fordelarlock och aven rotorn, men detta har tyvarr inte hjalpt! Samtidigt gjordes ett kompressionstest som var ok. Jag upptackte under reparationen att nagra slangar var sprukna och tatade dessa for att se om detta paverkade kompressionen men utan resultat. Bilen behover nog ett byte av olja och filter men detta borde val inte vara orsaken eftersom det kom sa plotsligt? Undrar om det kan vara bensinfiltret som ar kasst ?

Att den darfor later knackigt pa tomgangen och darmed inte svarar som den ska gora nar man gasar (kanslan ar som att bilen gar pa for laga varv, annars sa brukar den svara nar man trycker latt pa gasen). Jag borde kanske tillagga att det luktar bensin i kupen ibland men det droppar inte naganstans.....

Kan det vara bensinfiltret? Och hur byter jag det smidigast d.v.s ar det enkelt att gora sjalv?

Tack pa forhand
maestro
 

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-18, 21.15.49

kan vara fler orsaker. kolla kamaxlarna ifall nån nock är nerkörd
M110 brukar få åldersproblem med dom.
2. bensinfiltret i tanken + det vid bensinpumpen
3. tändmodulscoxen på innerskärmen-

sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

UNREAD_POSTav maestro » 2009-07-18, 21.33.19

Tack Sylwe for ett snabbt svar!

Har nagra foljdfragor dock.

1. Bensinfiltret vid bensinpumpen ska jag definitivt byta, men bensinfiltret i tanken verkar vara en jobbig historia? Maste jag lossa tanken for detta?

2. Nar du sager "nocken" pa kamaxeln sa far jag nog ta hjalp for o kolla detta. Vet inte riktigt vad nocken sitter. Jag undrar dock om detta kan va orsaken eftersom "felet" verkar ha kommit sa plotsligt.

3. Vad ar tändmodulscoxen på innerskärmen? Ligger den pa samma sida som bensinpumpen? Vilken ar dess funktion?

4. Vet du om det finns nan bra sida om 123:an dar man kan se vad de olika delarna i bilen, motorn, m.m. heter och ar placerade? Har sokt endel men inte hittat nat som ar bra..

Lite manga fragor jag vet, men jag ar sannerligen tacksam for alla svar som kan hjalpa mig att losa detta problem.
maestro
 

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-18, 22.02.11

här finns mycket gör det själv w123.
sylwe

http://www.peachparts.com/Wikka/DoItYourSelf
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

UNREAD_POSTav Gäst » 2009-07-18, 22.12.30

Ok!

Kollade upp det du skrev om tandmodulen och var den sitter.

Tack for hjalpen. Ska kolla narmare i veckan vad som kan vara fel.

Tack annu en gang.
Gäst
 

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-07-18, 22.15.27

Hej, byt bränslefilter som första åtgärd det låter som den inte får bränsle som den ska, kamaxlarna kan visserligen bli dåliga men detta kommer inte plötsligt, kolla också tankavluftningen, skulle detta vara felet så går bilen bra i början för att sedan gå sämre
Mvh Kalle
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

UNREAD_POSTav Gäst » 2009-07-18, 23.21.30

Tack Kalle!

Jag ska kolla bensinfiltret sa fort jag far mojlighet. Bilen har ju latit fint tidigare men nu bukkrar den nastan som en diesel pa tomgang, samt att den svarar daligt nar man trycker pa gasen och den segar sig upp i hastighet. Den kanns som sagt som att den gar pa bara 4 cylindrar.

Kan vara bl.a. bensinfiltret som ar slut och ej renar langre.

Tack for alla svar. Om nan kommer pa nat annat sa skriv.

Tack sa mycket!!!
Gäst
 

UNREAD_POSTav maestro » 2009-07-27, 13.12.15

Hej!

Nu har jag bytt bensinfilter, olja, oljefilter, kollat alla tandstift igen (forra veckan bytte jag fordelarlock, rotor, tandkablar), jag har bytt ut slangar som varit spruckna (finns visst nan till specialslang till som bor bytas men den maste bestallas samt att den ligger lite knepigt till. Den ar dock tillfalligt lagad). Avgassystemet ar nytt och det verkar vara tatt och fint.

Bilen gar visst lite mjukare nu men "felet" kvarstar! Den har ingen kraft nar man trycker pa gasen och kanns svag. Ett latt knackande ljud hors da och da precis som tidigare. Kompressionstest visar nan typ av lackage men det ar inte katastrof eftersom bilen ar gammal. Har inte kollat tankavluftningen ordentligt annu, men tror inte att problemet ligger dar?!

Kan det ha nat med kolvringar o gora?, Vaccumlacka? (kollat utan att hitta fel eller har nagon nan annan ide? Kan det var kamkedjan som hoppat en tand och darfor gar knackigt? Alla forslag tas emot med tacksamhet.

Det dumma ar ju att man maste standigt byta ut grejer for att kolla om felet ligger dar, och det blir kostsamt nar man inte kan greja sjalv, sa aterigen ar jag mkt tacksam for tips.
maestro
 

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-27, 17.08.06

tankavluftning är enkel att kolla kör utan tanklock.
jag har varit ute för samma symtom då var det filtret i tanken som var igensatt fick inte rätt tryck på matarledningen.
tanken sitter väl bakom ryggstödet i w123 förmodligen får man då demontera innre väggen i bagagen, tror inte man behöver ta bort tanken för att komma åt dett lilla bottenfiltret. det lossas med en insexnyckel.
kan ju även vara bensinpumpen som ger för dåligt tryck.

att det knackar låter ju inge bra. vad har du för komp
sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 280 E - 77 som tappat drag och kraft.

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-07-28, 09.46.54

Hej, skulle tro att knackningarna beror på att bränslet inte kommer fram som det ska, gör som Sylwe sa kör utan tanklock som prov, jag tror inte du har något stort fel utan det är någon simpelt, är bilen körd på länge eller har den stått lång tid?
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 280 E - 77 som tappat drag och kraft.

UNREAD_POSTav maestro » 2009-07-30, 14.26.44

Hej!

Tack for tipsen. Är borta några dagar nu så jag kan inte kolla upp era förslag nu. Bilen har varit ganska lite körd de senaste 4-5 åren , men nu har jag börjat köra den mer.
Jag hoppas att felet är simpelt men just nu vet jag inte var jag ska kolla. Ska köra utan tanklock o testa. Det är inte så att den knackar direkt utan pga av att den saknar kraft så låter ju motorn annorlunda...som att det just läcker tryck från nåt ställe vilket resulterar i mindre kompression.

skriver så fort jag hunnit testa det ni skriver om. Tack för tpsen
maestro
 

Re: 280 E - 77 som tappat drag och kraft.

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-30, 15.28.26

Slå på en flaska STP Injektorcleaner för benzinbilar brukar göra susen finns på mackar.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 280 E - 77 som tappat drag och kraft.

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-07-30, 16.25.17

Hej, en sak som slog mig är avgassystemet, jag hade själv en 77:a för ett antal år sedan som var en lågmilare på ca 8000 mil, bilen gick konstigt och det visade sig att flödet i avgassystemet var felaktigt, dom här sexorna är ganska känsliga så kolla att avgaserna verkligen kommer ut, i min ljuddämpare hade dämpullen lossnat så det blev stopp, vad har du för avgassystem som sitter på? finns mycket hokus pokus ute på marknaden ´men som jag brukar tjata om original är original, ibland lite dyrare och ibland inte men man får precis det man betalar för
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: 280 E - 77 som tappat drag och kraft.

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-30, 16.46.00

Haha. Jo detta med avgassystem på bilar som står kan spöka, minns för massa år sedan en Pgodaägare ringde mig
hans bil bara tjystannade hela tiden, det visade sig sedan att det var nästan täpt hade väl startats nån gng. och blivit kondens stående inuti som gjorde att det rostade inifrån.
å var det med min egen kort tid efter jag hade köpt den varit avställd i 10 år med nytt avgassystem botten rasade ur mittdämparen.
Skillnad med dagens Kat-bilar min Sl har nu gått 33 000 mil med orginalsystemet. förr höll de knapt 3 år.
sylwe
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster