Vilken motor?

W 123 1976-85

Vilken motor?

UNREAD_POSTav gka » 2015-02-23, 23.34.52

Hej
Jag har fått för mig att jag ska ha en w123 som sommarbil. Helst en automatare och mer än 4 cylindrar. Detta mest för att jag aldrig haft annat än radfyror med manuell låda, och jag inbillar mig att en w123 åks (inte körs) bäst med automat.
Vilken motor passar bäst då? Är det stor skillnad på 250, 280 och 280e? Eller ska man rent av ha en 300D? Det senare hade förstås varit den ultimata nostalgikicken då jag åkt många mil i sådana i skoltaxiutförande.
All input är välkommen.
/Göran
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav Marie » 2015-02-24, 01.07.18

280 och 280E lär dricka ganska häftigt. minst 1,5 l/mil om du är nätt med högerfoten och har mycket landsväg och lite stadskörning.
300D klarar sig på runt 1,0-1,1 även om du kör mycket i stan. (enligt min erfarenhet från då jag hade en lång 300D automat som taxi)
Å andra sidan är friska 300D sällsynta som hönständer och lär kosta därefter i inköp. En frisk 280E är troligen billigare pga sin törst. Tänk även på att M110 är ökänd för att käka kamaxlar.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav gka » 2015-02-24, 18.21.39

Tack för svaret.
Jo 1,5 liter/mil låter faktiskt lite i häftigaste laget, och jag tycker det verkar ganska ont om sedaner med sexor också. Om man skulle kompromissa lite med cylinderantalet, hur är det med automat till bensinfyrorna? Tänker både förbrukningsmässigt och prestanda/komfortmässigt.
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-02-24, 19.20.02

Då blir det tråkigt och inte långt ifrån sexans siffror :cry:
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-02-24, 19.53.53

känns som det kan vara värt att jobba lite extra för att få tag på 185hästarn, och inte lågkomp 156hästarn om du satsar på 280E/m110 motorn med, tror 185hästarn dessutom drar mindre.

230En verkar ha bra rykte förbrukning och tillförlitlighetsmässigt, och de jag åkt tycker jag har gått riktigt gott med.

vissa håller inte med, men insprutarna tycker jag känns ganska vridstarka, och ska du inte sportköra, så hade iaf jag satt i en bakaxel med lite bättre utväxling, och därmed teoretiskt sett även fått ner förbrukningen ganska bra.

med en femväxlad manuell 200T kände jag inte direkt att jag hellre hade legat på fyran i 100km/h, och direkt svag var den inte heller, det trots att det var 95hästars 200bensinarn med förgasare.. så en lite bättre bakaxel på en 230 eller 280E vore i min värld självklart. men ja, den är ju inte "original" längre.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2015-02-25, 09.09.34

Jag hade valt 230E före 280E alla dagar I veckan!
Bara tanken på att serva/justera/reparera en insprutning från 70-talet får nackhåren att resa sig...
Bränsleförbrukningen kvittar väl på en bil som rullar 2-300 mil/år? Om ens så långt?

Men bäst funkar 123 med diesel tycker jag.
Åker själv Champagnefärgad 300D Turbo -84.
Hynboholm
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-03-17, 09.20.09
Ort: Wermland

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav Marie » 2015-02-25, 15.14.05

Hynboholm skrev:Jag hade valt 230E före 280E alla dagar I veckan!
Bara tanken på att serva/justera/reparera en insprutning från 70-talet får nackhåren att resa sig...
Bränsleförbrukningen kvittar väl på en bil som rullar 2-300 mil/år? Om ens så långt?

Insprutningen är väl principiellt ingen skillnad mellan 280E och 230E? Det handlar ju om en K-jet i båda fallen, och kan man bara hur man skall jobba med en K-jet så är det inte någon raketforskning precis.
D-jet fanns väl ändå aldrig i W123?
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2015-02-25, 19.07.15

Sorry, jag tänkte på D-jet...
Hynboholm
 
Inlägg: 164
Blev medlem: 2011-03-17, 09.20.09
Ort: Wermland

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav osla » 2015-02-26, 19.21.24

jag säger givetvis diesel, och helst en 240D, 300 tycker jag inte är lika trevlig, och inte samma sköna ljud på tomgång som det är i 240in
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav Marie » 2015-02-26, 20.27.41

Där säger jag emot.
Femman OM617 låter *nästan* som en motor på tomgång , fyran OM616 låter som en fiskebåt med kultändare....
I bilar bör inte motorer med färre än 6 cylindrar komma till användning. I motorcyklar kan man till nöds acceptera ned till 4. Färre än 6 cylindrar innebär ju bara skakelseverk.
OK, en femma kan till nöds användas i en bil om det inte finns större....

Men skall man få någon gångkultur och ljudkomfort så duger inga oljebrännare. Då måste man ha en ottomotor. Dieslar kan man möjligen ha i arbetsfordon - KANSKE... 8)
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav osla » 2015-02-26, 22.13.00

Marie skrev:Där säger jag emot.
Femman OM617 låter *nästan* som en motor på tomgång , fyran OM616 låter som en fiskebåt med kultändare....
I bilar bör inte motorer med färre än 6 cylindrar komma till användning. I motorcyklar kan man till nöds acceptera ned till 4. Färre än 6 cylindrar innebär ju bara skakelseverk.
OK, en femma kan till nöds användas i en bil om det inte finns större....

Men skall man få någon gångkultur och ljudkomfort så duger inga oljebrännare. Då måste man ha en ottomotor. Dieslar kan man möjligen ha i arbetsfordon - KANSKE... 8)


vi har inte samma smak, den saken är klar :mrgreen: en BM viktor på tomgång är ju det vackraste som finns. och lite så låter om616 (240in). sen håller jag med om att ju fler cylindrar är bättre men nu finns det ju inte en diesel 8 i w123 tyvär, ta tex gm 6,2 l diesel, eller 6,5. eller varför inte fords 7,3 powerstroke, där har du vackert ljud, och vrid redan vid tomgång
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav gka » 2015-02-27, 17.32.59

Bra diskussion!

Jag får hålla ögonen öppna om det dyker upp en fin 230E också, men när det gäller diesel håller jag nog med Marie. Det ska vara 300:an i så fall. :)

Byte till en lite mer långbent utväxling är jag inte främmande för. Bra tips där.
gka
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-02-23, 23.19.31

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-02-27, 21.45.37

3.07 eller 2.88 i bakaxel kan jag få tag på från amerikat någorlunda enkelt.
går att hitta i Norrland med, men då har de många gånger gått långt, har tagit hem tre 2.88or änsålänge, och de har fungerat perfekt, känner han som skickar, jobbar med w123or i Californien och högt aktad på amerikanska forum, alla klumpar har kommit från förhållandevis lågmilade fordon, från 17tusen till 40tusen mil drygt.

opopulär åsikt, men går ju någorlunda fint att lura ner en modernare dieselfemma eller sexa i fordonet med om du får tag på en fräsh kaross där motorn skrotat ihop. (då har du plötsligt tillgång till femväxlade lådor med)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav sl500 » 2015-02-28, 09.22.03

osla skrev:
Marie skrev:Där säger jag emot.
Femman OM617 låter *nästan* som en motor på tomgång , fyran OM616 låter som en fiskebåt med kultändare....
I bilar bör inte motorer med färre än 6 cylindrar komma till användning. I motorcyklar kan man till nöds acceptera ned till 4. Färre än 6 cylindrar innebär ju bara skakelseverk.
OK, en femma kan till nöds användas i en bil om det inte finns större....

Men skall man få någon gångkultur och ljudkomfort så duger inga oljebrännare. Då måste man ha en ottomotor. Dieslar kan man möjligen ha i arbetsfordon - KANSKE... 8)


vi har inte samma smak, den saken är klar :mrgreen: en BM viktor på tomgång är ju det vackraste som finns. och lite så låter om616 (240in). sen håller jag med om att ju fler cylindrar är bättre men nu finns det ju inte en diesel 8 i w123 tyvär, ta tex gm 6,2 l diesel, eller 6,5. eller varför inte fords 7,3 powerstroke, där har du vackert ljud, och vrid redan vid tomgång



håller med dig om ljudet från en BM Viktor vi har 2 st. i juni har det viktorrally i byn kommer ca 15 st. åker en runda med balvagnar efter med folk i å middag på pansionatet med viktormeny. de du.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Vilken motor?

UNREAD_POSTav osla » 2015-02-28, 15.06.16

sl500 skrev:
osla skrev:
Marie skrev:Där säger jag emot.
Femman OM617 låter *nästan* som en motor på tomgång , fyran OM616 låter som en fiskebåt med kultändare....
I bilar bör inte motorer med färre än 6 cylindrar komma till användning. I motorcyklar kan man till nöds acceptera ned till 4. Färre än 6 cylindrar innebär ju bara skakelseverk.
OK, en femma kan till nöds användas i en bil om det inte finns större....

Men skall man få någon gångkultur och ljudkomfort så duger inga oljebrännare. Då måste man ha en ottomotor. Dieslar kan man möjligen ha i arbetsfordon - KANSKE... 8)


vi har inte samma smak, den saken är klar :mrgreen: en BM viktor på tomgång är ju det vackraste som finns. och lite så låter om616 (240in). sen håller jag med om att ju fler cylindrar är bättre men nu finns det ju inte en diesel 8 i w123 tyvär, ta tex gm 6,2 l diesel, eller 6,5. eller varför inte fords 7,3 powerstroke, där har du vackert ljud, och vrid redan vid tomgång



håller med dig om ljudet från en BM Viktor vi har 2 st. i juni har det viktorrally i byn kommer ca 15 st. åker en runda med balvagnar efter med folk i å middag på pansionatet med viktormeny. de du.


sånt är fränt, hade gärna ägt en viktor, men både dyra och svårt att få tag i dom tyvär
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Nästa

Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst