230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

W 123 1976-85

230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav dr.novolette » 2013-10-02, 10.10.05

har en 1984:as 230e (bensin insprut) med rasad kamkedja och funderar på ett motorbyte till diesel eftersom jag ändå mest troligen måste byta motorn.. Är det mkt jobb med det bytet? Vad behöver skiftas/byggas om? Blir utväxlingen rätt och slutligen vilken motor rekommenderas? (min bil har automat och AC)
dr.novolette
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-10-02, 09.41.19

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-10-02, 13.08.47

du har nog 3.58 i bakaxelutväxling, i mitt tycke alldeles för lågt växlad,
3.69 är vad 240d har original
3.46 vad 300d har original, och högre växlade klumpar är ovanliga (och dyra)

alla w123 dieslar passar ju ganska bra rakt av
ska en manuell låda i får du byta så du får kopplingspedal, samt spakställ och kardanaxel (sno den från bilen du tar motorn ifrån om möjligt, olika längd manuella lådor mot automater, på w115 iaf)

är du beredd att dona lite mer fungerar ju en w124as diesel fint med, en femcylindrig går ner utan problem storleksmässigt, och en 300 sexa går ner, men blir ganska tight.
båda två så får du antagligen kasta mekaniska fläkten och köra elfläkt.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav dr.novolette » 2013-10-02, 14.39.55

Ok men jag vill bara göra ett enkelt motorbyte och köra m automaten kvar. Dom varvar ju rätt mkt original i typ 90km/h så det kanske blir klockrent med ett byte (om jag nu fattat rätt om högt och lågt vxl bakaxlar ..eller det kanske blir att det varvar ännu mer :-/ ) tänkte mer i stil med: plocka dit en diesel fr samma årgång som suttit i en automat som ev. kanske är bolt-on dvs passar i sprängkåpa å motorfästen axeltapp mm. Sen byta t-lås så jag får glödning kanske lite andra fästen för luftbrk mm.
detta är bara en bruksis så blir det för mkt jobb så pluggar jag dit en originalmotor eller kollar hur paj motorn som sitter där är. mvh.
dr.novolette
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-10-02, 09.41.19

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-10-02, 15.42.02

på en 230E har du startmotorn på höger sida framifrån, på en diesel vänster sida, så automatlådan får du dessvärre byta.

bakaxeln är okej som du har, att få tag på en 3.07 är svårt, hittar du så slå till! kommer från bland annat 300tdt w123.

var i sverige hänger du?
har en 200bensinare med femväxlad låda i stockholm ifall det är intressant.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav henrikekman » 2014-02-27, 18.00.57

hej! om jag får stjäla din tråd lite. jag har tänkt konvertera min w123 200b automat till 250d om602 automat vad bör man tänka på typ mellan axel och motor fästen lär väl inte vara bolt on ?
henrikekman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-09, 10.40.29

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-02-27, 18.59.08

henrikekman skrev:hej! om jag får stjäla din tråd lite. jag har tänkt konvertera min w123 200b automat till 250d om602 automat vad bör man tänka på typ mellan axel och motor fästen lär väl inte vara bolt on ?


mellan axeln är det inte...
men motorfästena tar du de som sitter på motorn normalt, fungerar fint från 601a eller 602a...

på min gula w123 sedan med om602 turbo sitter det..
A601 223 1504 på förarsidan
A601 223 1604 på passagerarsidan...

på w123 coupen med om602 turbo sitter det.
A601 223 2504 förar
A601 223 2604 passagerar..

de motorfästena är alla "samma" bara att de fått nyare nummer...
förarsidan gick från 1304, 1504, 2504, 2804
passagerarsidan 1404, 1604, 2604, 2904 och av någon anledning har jag även 3004 med där från WIS...
-----

gällande automatlådan så har jag aldrig konverterat till automat själv, men teoretiskt sett skulle den nuvarande automaten passa på din om602, men ingen aning hur det stämmer med hur långt motorn hamnar på motorfästena... oavsett kan man ju helt klart disskutera hur bra växlingspunkter passar och hur länge den överlever den nätta ökningen av vrid...
är ju nästan garanterat enklare att få lådan att lira fint om den redan sitter på motorn och dessutom är inkopplad med alla slangar...

gällande längd på låda mm, kan jag alltså inte uttala mig.. men att du kan behöva bråka med mellanaxel är ju inte direkt omöjligt...
däremot bör du nog verkligen försöka titta runt efter en annan bakaxel, med en 3.58bakaxel och automatlåda så kommer det inte direkt vara lugna fina varv motorn snurrar i om du ska hålla motorvägsfart, jag blev tokig med en 3.58bakaxel även med en femväxlad... slutade med att jag låg i 70-80km/h för att få det behagligt..

sitter en 2.88 på coupen och en 3.07a på sedanen.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav henrikekman » 2014-02-28, 13.11.11

okej de är bra att veta ska försöka trixa ner den är nån dag får se hur de går :)
henrikekman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-09, 10.40.29

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav henrikekman » 2014-03-09, 22.52.58

en liten fundering. av enkelhetens skull tänkte jag använda automaten som sitter på nu på 200b och sprängkåpan kommer ju att passa på om602 men hur blir de med splints axeln som sitter i lådan kommer den gå rakt i om602 utan problem som att de var en sån låda som satt innan ? tacksam för alla svar :)
henrikekman
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2013-04-09, 10.40.29

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-05-03, 15.08.04

varför svara du inte på mail e pm
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: 230 E -84 ev motorskifte bensin/diesel

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-05-03, 20.58.08

henrikekman skrev:en liten fundering. av enkelhetens skull tänkte jag använda automaten som sitter på nu på 200b och sprängkåpan kommer ju att passa på om602 men hur blir de med splints axeln som sitter i lådan kommer den gå rakt i om602 utan problem som att de var en sån låda som satt innan ? tacksam för alla svar :)


ingen aning om den passar rakt av, bäst är nog om du tar med både svänghjul och allt annat över till om602an, men jag har ärligt talat inte jättekoll på det där, automater alltså...
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst