henrikekman skrev:hej! om jag får stjäla din tråd lite. jag har tänkt konvertera min w123 200b automat till 250d om602 automat vad bör man tänka på typ mellan axel och motor fästen lär väl inte vara bolt on ?
mellan axeln är det inte...
men motorfästena tar du de som sitter på motorn normalt, fungerar fint från 601a eller 602a...
på min gula w123 sedan med om602 turbo sitter det..
A601 223 1504 på förarsidan
A601 223 1604 på passagerarsidan...
på w123 coupen med om602 turbo sitter det.
A601 223 2504 förar
A601 223 2604 passagerar..
de motorfästena är alla "samma" bara att de fått nyare nummer...
förarsidan gick från 1304, 1504, 2504, 2804
passagerarsidan 1404, 1604, 2604, 2904 och av någon anledning har jag även 3004 med där från WIS...
-----
gällande automatlådan så har jag aldrig konverterat till automat själv, men teoretiskt sett skulle den nuvarande automaten passa på din om602, men ingen aning hur det stämmer med hur långt motorn hamnar på motorfästena... oavsett kan man ju helt klart disskutera hur bra växlingspunkter passar och hur länge den överlever den nätta ökningen av vrid...
är ju nästan garanterat enklare att få lådan att lira fint om den redan sitter på motorn och dessutom är inkopplad med alla slangar...
gällande längd på låda mm, kan jag alltså inte uttala mig.. men att du kan behöva bråka med mellanaxel är ju inte direkt omöjligt...
däremot bör du nog
verkligen försöka titta runt efter en annan bakaxel, med en 3.58bakaxel och automatlåda så kommer det inte direkt vara lugna fina varv motorn snurrar i om du ska hålla motorvägsfart, jag blev tokig med en 3.58bakaxel även med en femväxlad... slutade med att jag låg i 70-80km/h för att få det behagligt..
sitter en 2.88 på coupen och en 3.07a på sedanen.