Bromsar w123

W 123 1976-85

Bromsar w123

UNREAD_POSTav taipen » 2012-10-06, 12.00.30

Har storservat min 300 D och har fått ett problem efter byte av bormsklossar fram. Felet har inte uppstått direkt efter byte av klossar utan nu ett ca 3 veckor senare. Bromspedalen är stenhård. Dvs hård när man trampar på den, bromsarna tar men inte speciellt bra. Till saken hör att jag borde byta ut bromsoken för dom var i riktigt dåligt skick när jag bytte klossarna fick jag bruka mer våld (dvs en stor hammare och tving) för att få lös kolvarna i oken. Nu har jag Bendix ok i denna och var får jag tag i sådana? Har letat på näten men inte lyckats hitta några.

Som vanligt tacksam för svar.
taipen
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-09-09, 13.02.02
Ort: Luleå

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-10-06, 12.34.11

Jag antar att du ar en vaccumpump till bromservot? Låter som att den har gett upp.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav W115_220D » 2012-10-06, 12.38.18

Är det nyckelavstängning och den fungerar eftersom den också går på vakuum gissar jag mer på själva bromsservot.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav taipen » 2012-10-06, 13.45.20

W115_220D skrev:Är det nyckelavstängning och den fungerar eftersom den också går på vakuum gissar jag mer på själva bromsservot.



Nja nyckel avstängningen fungerar lite si och så. Ibland och i bland inte
taipen
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-09-09, 13.02.02
Ort: Luleå

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav taipen » 2012-10-06, 14.26.39

taipen skrev:
W115_220D skrev:Är det nyckelavstängning och den fungerar eftersom den också går på vakuum gissar jag mer på själva bromsservot.



Nja nyckel avstängningen fungerar lite si och så. Ibland och i bland inte

Så jag antar att vacuumpumpen är den felande länken. Har sökt bland skrotarna men där finns inga så var hittar jag en ny eller en renoveringssatst till sagda pump.
taipen
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-09-09, 13.02.02
Ort: Luleå

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-10-06, 14.33.16

Börja med att testa din vacumpump så du vet att den är trasig
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav W115_220D » 2012-10-06, 21.44.50

Jag köpte membran och ventiler till min på en motorrenoveringsfirma.
Tror han tog delarna från GETE motordelar.
Kolla vacuumet med en mätare innan du tar isär den
Brukar börja ryka och ta mycket olja om membranet är trasigt eftersom en av anslutningarna är ansluten på insuget.
Då suger motorn i sig olja den vägen. Lätt att se om slangen är transparent då blir den helt svart inuti.
Mvh Andreas
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav taipen » 2012-10-07, 09.01.50

W115_220D skrev:Jag köpte membran och ventiler till min på en motorrenoveringsfirma.
Tror han tog delarna från GETE motordelar.
Kolla vacuumet med en mätare innan du tar isär den
Brukar börja ryka och ta mycket olja om membranet är trasigt eftersom en av anslutningarna är ansluten på insuget.
Då suger motorn i sig olja den vägen. Lätt att se om slangen är transparent då blir den helt svart inuti.
Mvh Andreas


Tack Andreas, den transparanta slangen som kommer från insuget är svart, så då kan man nästan gå på att membranet är trasigt och de är klart på en 35 år gammal bil så är de väl inte några konstigheter och olja tar den också. Så en renoveringssats är nog något för mig att beställa.
Mvh
Hasse
taipen
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-09-09, 13.02.02
Ort: Luleå

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav W115_220D » 2012-10-07, 23.36.06

Att köra länge med ett trasigt membran kan i värsta fall leda till krökta vevstakar p.g.a. att oljan som kommer in i förbränningsrummet via slangen kan göra kompressionen så hög att det mer eller mindre kan ta stopp.
Luft går ju komprimera mycket men olja bara någon procent.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-10-08, 06.17.36

Den kan även börja rusa och varva tills den sprängs. Inte helt ovanligt fel på VW och Volvos dieslar.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav mbhuset » 2012-10-09, 06.12.52

Hej,

här har du repsatser till vacuumpumpar, MB-HUSET.

http://www.mb-huset.com/index.php?page= ... t&Itemid=1

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav taipen » 2012-10-12, 11.03.33

mbhuset skrev:Hej,

här har du repsatser till vacuumpumpar, MB-HUSET.

http://www.mb-huset.com/index.php?page= ... t&Itemid=1

Hälsningar

MB-HUSET

Per

Aj fasen ok fick tag i sats via Laitis i Luleå. Får hålla ögonen öppna bättre nästa gång.
taipen
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-09-09, 13.02.02
Ort: Luleå

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-10-12, 16.23.44

Kölis skrev:Den kan även börja rusa och varva tills den sprängs. Inte helt ovanligt fel på VW och Volvos dieslar.


En bensinare har ju inte riktigt det problemet, men dieslar varvar fint på motorolja, hehe.

trodde dock de flesta tokvarvningar berodde på att turbon gett upp, och skickade in oljan den vägen.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-10-12, 17.54.04

swampmonkey skrev:
Kölis skrev:Den kan även börja rusa och varva tills den sprängs. Inte helt ovanligt fel på VW och Volvos dieslar.


En bensinare har ju inte riktigt det problemet, men dieslar varvar fint på motorolja, hehe.

trodde dock de flesta tokvarvningar berodde på att turbon gett upp, och skickade in oljan den vägen.

300D är väl en diesel eller? Problemen med Volvos dieslar som alla återkallade för några år sedan var att sög in oljan via vevhusventilationen om det blev för hög oljenivå pga utspedd olja. Det var samma problem med VW motorer för ett antal år sedan.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Bromsar w123

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2012-10-12, 23.14.03

Kölis skrev:
swampmonkey skrev:
Kölis skrev:Den kan även börja rusa och varva tills den sprängs. Inte helt ovanligt fel på VW och Volvos dieslar.


En bensinare har ju inte riktigt det problemet, men dieslar varvar fint på motorolja, hehe.

trodde dock de flesta tokvarvningar berodde på att turbon gett upp, och skickade in oljan den vägen.

300D är väl en diesel eller? Problemen med Volvos dieslar som alla återkallade för några år sedan var att sög in oljan via vevhusventilationen om det blev för hög oljenivå pga utspedd olja. Det var samma problem med VW motorer för ett antal år sedan.


en 300d är deffinitivt en diesel, menar det mer som ett konstaterande, att dieseln inte riktigt har ett dödmansgrepp när något matar in "bränsle" i insuget.

du har garanterat rätt, efter lite youtubefilmer för längesedan inbillade jag mig att det vart turbon som knöcklade ihop, men har säkert fel. eller så kan även det ge sådana fel.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster