Byter spindelleder på W123

W 123 1976-85

Byter spindelleder på W123

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-12-12, 19.00.43

Pysslar vidare med bondens 240D 1982. Byter styrleder, bussningar m.m. i framvagnen.

Blev förvånad idag när jag skulle byta spindelled på höger sida: Bysmeden har säkrat den med tre rejäla punktsvetsar undertill! Ska bli intressant att se hur löst eller hårt den sitter när svetsarna är bortslipade..

Vänstersidan var dock som förväntad i originalutförande, där gick bytet så smidigt som det kan gå.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Byter spindelleder på W123

UNREAD_POSTav osla » 2022-12-12, 20.49.30

är det vanliga pressade i länkarmen så lär dom sitta löst, är inte helt ovanligt att man får punkta fast dom, själv fått göra det på en 124, men det är ju bara för att underlätta monteringen, samt om någon skulle lyfta upp bilen med domkraft i länkarmen som den kommer vilja åka ur, med hjulen i backen pressas den ju fast i länkarmen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Byter spindelleder på W123

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-12-14, 22.23.18

Jo det är ju en märklig konstruktion med nedre spindelleden inpressad uppifrån. Men det verkar vara samma på 116 och 126 och 123, modeller som anses gedigna... Kanske måste säkra de nya spinellederna med punktsvetsar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Byter spindelleder på W123

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-01-02, 21.45.28

Nej det blir inga svetsade spindelleder här. När jag tog loss den svetsade leden var hålet alldeles för stort !!
Bysmeden hade antagligen förstorat hålet för att enkelt kunna stoppa i leden och därefter svetsat fast den.

Jag köpte en begagnad spindel på skroten o bytte spindelled enligt originalprocedur.
Trögt att knacka ur den gamla leden, riktigt trögt att pressa i den nya.

Framvagnen är i princip färdig nu, ska framöver pyssla en del med bakaxeln.
Det blir nya hjullager och nya damasker på drivaxlarna - damaskerna är torra och delvis spruckna. Spännande jobb när handboken räknar upp en mängd specialverktyg...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster