av AmeliaW109 » 2023-01-02, 21.45.28
Nej det blir inga svetsade spindelleder här. När jag tog loss den svetsade leden var hålet alldeles för stort !!
Bysmeden hade antagligen förstorat hålet för att enkelt kunna stoppa i leden och därefter svetsat fast den.
Jag köpte en begagnad spindel på skroten o bytte spindelled enligt originalprocedur.
Trögt att knacka ur den gamla leden, riktigt trögt att pressa i den nya.
Framvagnen är i princip färdig nu, ska framöver pyssla en del med bakaxeln.
Det blir nya hjullager och nya damasker på drivaxlarna - damaskerna är torra och delvis spruckna. Spännande jobb när handboken räknar upp en mängd specialverktyg...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)