Insprutning

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Insprutning

UNREAD_POSTav Ejders » 2023-08-19, 08.45.19

Kan någon tipsa om mekaniker som kan insprutningssystemet till en 280E?
Ejders
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-07-29, 15.19.27

Re: Insprutning

UNREAD_POSTav celberg » 2023-09-18, 21.23.42

Du har Bosch D-jetronic, vilket du kanske redan vet.
Var är du i landet?
Vilka problem har du med systemet, vilka symptom är det?
Skruvar du nåt själv?
Lite grundläggande om systemet publicerat i Mercedes-Benz Journalen som är utgiven av MBKS: https://sverige.mercedes-benz-clubs.com ... ic-1-4.pdf
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Insprutning

UNREAD_POSTav Ejders » 2023-10-09, 10.15.41

Det började med att motorn gick ojämnt på 3-4-5-6 cyl. Bränslefilter, tank och ledningar byttes och därefter gick inte motorn att starta alls.
Bilen har varit på "Bosch-licensierad" verkstad där man konstaterat att motorn får för mycket bränsle. Efter att ha bytt tändstift har man fått igång motorn genom att blockera bränsletillförseln till kallstartventilen. Motorn går då hyfsat bra men inte på alla cylindrar.
Jag rekommenderas att byta fördelarlock och tändkablar. Mtrl är beställt.
Längre vill man inte gå av kostnadsskäl.
Jag bor mellan Uppsala och Stockholm och tacksam för tips som inte ruinerar mig.
Ejders
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-07-29, 15.19.27

Re: Insprutning

UNREAD_POSTav celberg » 2023-10-12, 19.29.41

För mycket bränsle kan bero på flera saker.

Läckande insprutningsventiler. Stänger de som de ska? Kallstartventilen (som redan fråntagits sin bränsleförsörjning) kan absolut läcka. Har själv flera stycken som läcker. Behöver ju sällan användas eftersom motorn ändå startar när det är säsong.

Bränsletrycket. Borde inte ändra sig, men ska absolut kontrolleras. 2,0-2,1 bar. Varken mer eller mindre.

Vacuumläckor. Styrboxen får då fel signal och kan öka insprutningsventilernas öppentider.
Undertrycksgivaren. Även kallad MAP-sensor (MAnifold Sensor) Kan ge dessa symptom om den är defekt. Borde inte uppträda helt plötsligt, dock.

Att motorn går ojämnt kan bero på tänddelar helt klart. Undvik om du kan även rotorn som säkert har varvtalsbegränsning. Har själv varit med om att en nästan ny sådan rotor helt havererat (syntes inget fel på den) så motorn inte gick alls. Med en rotor utan varvtalsbegränsning startade min motor på första varvet.

Rengör och kontrollera triggerkontakternas funktion. Bromsrengöring och tryckluft fixar det.

Viktigaste rådet är nog ändå att inte byta nåt om det inte är konstaterat att det fel på det. Det har en benägenhet att bli ordentligt dyrt...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron