av celberg » 2023-10-12, 19.29.41
För mycket bränsle kan bero på flera saker.
Läckande insprutningsventiler. Stänger de som de ska? Kallstartventilen (som redan fråntagits sin bränsleförsörjning) kan absolut läcka. Har själv flera stycken som läcker. Behöver ju sällan användas eftersom motorn ändå startar när det är säsong.
Bränsletrycket. Borde inte ändra sig, men ska absolut kontrolleras. 2,0-2,1 bar. Varken mer eller mindre.
Vacuumläckor. Styrboxen får då fel signal och kan öka insprutningsventilernas öppentider.
Undertrycksgivaren. Även kallad MAP-sensor (MAnifold Sensor) Kan ge dessa symptom om den är defekt. Borde inte uppträda helt plötsligt, dock.
Att motorn går ojämnt kan bero på tänddelar helt klart. Undvik om du kan även rotorn som säkert har varvtalsbegränsning. Har själv varit med om att en nästan ny sådan rotor helt havererat (syntes inget fel på den) så motorn inte gick alls. Med en rotor utan varvtalsbegränsning startade min motor på första varvet.
Rengör och kontrollera triggerkontakternas funktion. Bromsrengöring och tryckluft fixar det.
Viktigaste rådet är nog ändå att inte byta nåt om det inte är konstaterat att det fel på det. Det har en benägenhet att bli ordentligt dyrt...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige
Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyYR107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)