W108 skrev:Verkar ju vara något med bränslemängden som fallerar.
När den är kall så får ju motorn extra bränsle via kallstartsanordningen på inspr.pumpen.
När ca 60 graders kylvattentemp uppnås så slås detta tillskottsbränsle av.
Har bilen gått bra tidigare i din ägo ?
Har ngn varit och skruvat /justerat ned bränslemängden på insprutningspumpen ?
Även felaktigt justerade staglängder till insugsluft och till pumpen kan ge dålig motorgång då tillskottsbränslet slås av.
W108 skrev:Ok .. den får för mycket bränsle
Vanlig fel är att kallstartanordningen som sitter på själva insugsröret kärvat fast i öppet läge.
Denna är elektriskt styrd och skall bara öppna då startmotorn är aktiverad. Stänger den inte
då matas bränsle in hela tiden .
Är ganska enkelt att demontera denna och provköra den genom att ansluta ett batteri för att se om den öppnar och stänger ok.Oftast märks problemet "bara" med hög CO men kan ju ev om den fastnat i fullöppet läge göra motorn sur så den stannar ?
Kallstartanordningen på själva pumpen skall ha ett väsande ljud (via det lilla luftfiltret) när motorn är kall och detta ljud skall upphöra när motorn blir varm. Hör du om det upphör efter ett tag eller fortsätter det hela tiden ? Slår den ej ifrån så är det troligt fel på den temperatur känsliga ventilen med ett utstickande stift som styr tillskottsbränslet i själva pumpen.Finns att köpa denna känselkropp/ventil hos MB.
W108 skrev:Ja just det....du har en äldre typ av pump med även en elstyrd magnetventil som sitter baktill på pumpen (finns ej på de senare versionerna)
Jag menade denna termostat som sitter högst upp på pumpen :
http://www.w111.se/W111_Technique_Coola ... ensor.html
Om termostaten gett upp så kan ev högre bränslemängd ligga på hela tiden
(Hörs tydligt när den är aktiverad och när den slår ifrån)
Även som sagt kan den som sitter på insugsröret kan ha fastnat i öppet läge.Enkkast är ju att kolla
denna först
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst