300 SE stannar när den blivit varm

W 108/109 1965-1972

300 SE stannar när den blivit varm

UNREAD_POSTav Malte » 2016-04-25, 13.25.28

Min 300 SE-67 stannar när den blir varm. Går bra när den är kall, men så fort den blir varm börjar den gå knackigt och stannar på tomgång. I princip omöjlig att starta igen. Startar när den kallnat igen. Vad är felet?. Bytit brytarspetsar, konding, tändspole, bensinfilter, bränslepump förra året pga detta, men inget hjälper. Någon som har en ide´.

Jag har börjat titta på kallstartsventilen, verkar inte vara något fel på den rent mekaniskt. Det verkar dock som den får för mycket bränsle när den blir varm. Själv har jag inte skruvat på pump eller spjäll och förra ägaren hade inget problem med bilen.
Senast redigerad av Malte 2016-04-28, 10.55.12, redigerad totalt 1 gång.
Malte

Re: 300 SE stannar när den blivit varm

UNREAD_POSTav kalle59 » 2016-04-25, 17.49.12

Går pumpen när du försöker starta om den?
Har du kollat om gnista finns när det händer?
Funkar tankavluftningen?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav W108 » 2016-04-27, 07.55.55

Verkar ju vara något med bränslemängden som fallerar.
När den är kall så får ju motorn extra bränsle via kallstartsanordningen på inspr.pumpen.
När ca 60 graders kylvattentemp uppnås så slås detta tillskottsbränsle av.
Har bilen gått bra tidigare i din ägo ?
Har ngn varit och skruvat /justerat ned bränslemängden på insprutningspumpen ?
Även felaktigt justerade staglängder till insugsluft och till pumpen kan ge dålig motorgång då tillskottsbränslet slås av.
W108

UNREAD_POSTav Malte » 2016-04-28, 10.57.30

W108 skrev:Verkar ju vara något med bränslemängden som fallerar.
När den är kall så får ju motorn extra bränsle via kallstartsanordningen på inspr.pumpen.
När ca 60 graders kylvattentemp uppnås så slås detta tillskottsbränsle av.
Har bilen gått bra tidigare i din ägo ?
Har ngn varit och skruvat /justerat ned bränslemängden på insprutningspumpen ?
Även felaktigt justerade staglängder till insugsluft och till pumpen kan ge dålig motorgång då tillskottsbränslet slås av.

Se mitt tillägg om kallstartsventilen.
Malte

UNREAD_POSTav W108 » 2016-04-28, 13.02.09

Ok .. den får för mycket bränsle
Vanlig fel är att kallstartanordningen som sitter på själva insugsröret kärvat fast i öppet läge.
Denna är elektriskt styrd och skall bara öppna då startmotorn är aktiverad. Stänger den inte
då matas bränsle in hela tiden .
Är ganska enkelt att demontera denna och provköra den genom att ansluta ett batteri för att se om den öppnar och stänger ok.Oftast märks problemet "bara" med hög CO men kan ju ev om den fastnat i fullöppet läge göra motorn sur så den stannar ?
Kallstartanordningen på själva pumpen skall ha ett väsande ljud (via det lilla luftfiltret) när motorn är kall och detta ljud skall upphöra när motorn blir varm. Hör du om det upphör efter ett tag eller fortsätter det hela tiden ? Slår den ej ifrån så är det troligt fel på den temperatur känsliga ventilen med ett utstickande stift som styr tillskottsbränslet i själva pumpen.Finns att köpa denna känselkropp/ventil hos MB.
W108

UNREAD_POSTav Malte » 2016-04-29, 10.01.12

W108 skrev:Ok .. den får för mycket bränsle
Vanlig fel är att kallstartanordningen som sitter på själva insugsröret kärvat fast i öppet läge.
Denna är elektriskt styrd och skall bara öppna då startmotorn är aktiverad. Stänger den inte
då matas bränsle in hela tiden .
Är ganska enkelt att demontera denna och provköra den genom att ansluta ett batteri för att se om den öppnar och stänger ok.Oftast märks problemet "bara" med hög CO men kan ju ev om den fastnat i fullöppet läge göra motorn sur så den stannar ?
Kallstartanordningen på själva pumpen skall ha ett väsande ljud (via det lilla luftfiltret) när motorn är kall och detta ljud skall upphöra när motorn blir varm. Hör du om det upphör efter ett tag eller fortsätter det hela tiden ? Slår den ej ifrån så är det troligt fel på den temperatur känsliga ventilen med ett utstickande stift som styr tillskottsbränslet i själva pumpen.Finns att köpa denna känselkropp/ventil hos MB.

Hej 108,
menar du själva magnetstiftet som ska dra kallstartsventilen till stängt läge eller kallstartstermostaten på insprutningspumpen?
Malte

UNREAD_POSTav W108 » 2016-04-30, 08.50.52

Ja just det....du har en äldre typ av pump med även en elstyrd magnetventil som sitter baktill på pumpen (finns ej på de senare versionerna)
Jag menade denna termostat som sitter högst upp på pumpen :
http://www.w111.se/W111_Technique_Coola ... ensor.html
Om termostaten gett upp så kan ev högre bränslemängd ligga på hela tiden
(Hörs tydligt när den är aktiverad och när den slår ifrån)
Även som sagt kan den som sitter på insugsröret kan ha fastnat i öppet läge.Enkkast är ju att kolla
denna först
W108

UNREAD_POSTav Malte » 2016-05-02, 11.00.06

W108 skrev:Ja just det....du har en äldre typ av pump med även en elstyrd magnetventil som sitter baktill på pumpen (finns ej på de senare versionerna)
Jag menade denna termostat som sitter högst upp på pumpen :
http://www.w111.se/W111_Technique_Coola ... ensor.html
Om termostaten gett upp så kan ev högre bränslemängd ligga på hela tiden
(Hörs tydligt när den är aktiverad och när den slår ifrån)
Även som sagt kan den som sitter på insugsröret kan ha fastnat i öppet läge.Enkkast är ju att kolla
denna först

Tack för bra info. Jag ska kolla termostat och luftfiltret. /Malte
Nu har jag bytt både luftfiltret och termostat samt rengjort det jag kunde. Tyvärr ingen bättring. Snarare värre. Nu är den svårstartad och stannar på tomgång och även oren gång när den väl går.
Nu börjar bilen bli tråkig..... :(
Malte

Återvänd till W 108/109