Motor+låda lämpliga för trimning.

W 108/109 1965-1972

Motor+låda lämpliga för trimning.

UNREAD_POSTav Epsi » 2010-02-12, 19.06.51

Jag har just gått och förälskat mig i bilen "Roten Sau" och har naturligtvs börjat fundera på att bygga mig en egen sen när alla andra projekt och sådant trassel som bostäder med mera är klart..
Därför funderar jag på motorval å sådant redan nu för att ha nått å tänka på..
Orginalbilen anväde en M100 motor, något som verkar mer eller mindre omöjligt att få tag på, så jag går i tankarna om att man skulle leta efter någon annan. Tror liksom inte att 420 hästar är nödvändigt, men en stor V8 å förhoppningsvis en manuell låda bakom bör ju sätta fart på bilen iaf. Så vilken motor är troligtvis det bästa ursprungsobjektet? Får ju gärna få plats i motorutrymmet och gärna finnas någon manuell låda som passar till. Om den kommer ifrån någorlunda rätt tidsperiod är det naturligt vis ett + då tankarna går till sugtrimning och förfining av orginal insprutningssystem. Turbo och annan överladning är banlyst.
Målet är runt 350 hästar totalt men jag gråter inte om de slutar på 300 heller.

Har ni några förslag på lämpligt utgångsobjekt? Någon anledning för mig att inte använda största v8an ur en w116?
Förslag på växellåda? (häldst manuell men om det inte är möjligt behöver jag ju en hållbar automatlåda)

Har du en gammal w108 el w109 stående? Gärna utan golv, röten inredning och totalt fri från extrautrustning eller annat som gör just den bilen speciellt värdefull att bevara. Rost är inget problem. Papper är dock ett krav. Skicka ett PM i så fall.
Epsi

Re: Motor+låda lämpliga för trimning.

UNREAD_POSTav sl500 » 2010-02-14, 14.47.03

sök efter en ola svärdhagen i bollnäs på eniro han har rent av en motor å vet en hel del. hälsa från mig.
sylwe
Användarvisningsbild
sl500

Re: Motor+låda lämpliga för trimning.

UNREAD_POSTav fullboost » 2010-08-05, 02.25.13

trimning är alltid skoj och intressant och framför allt ett modernt styrsystem som man kan mappa själv bränslekurva/tändkurvan fullt ut för att först då få möjlighet att kunna dra nytta av kamprofil, avgassystem, toppar = höjdkompression och så genom detta bättre VE genom motorn. vilket ger såklart bättre effekt och körbarhet framför allt. Personligen om man nu ska välja M100 skulle jag själv satsat på 6.9 motorn som är en klart bättre motor över lag vad gäller hela motorkonceptet. både som överladdning och sugtrim vet jag funkar riktigt bra vilket man själv väljer sen är en annan 5a. vill man så går det att haka på en dodge viper låda snudd på bolt on . visserligen sen är det inte mercas låda kan kanske kännas lite stukat. Men annars bygger man en adapterplatta och bultar ihop med en MB 5växlad låda då det är bara fantasin som sätter stop egentligen. konnceptet jag byggde va omslipad kamprofil aningen högre lyft och andra kamtider, höjd kompression 11.5 topparna lät jag vara som dem är men slipade ventilerna/säten i 3 vinkel slipning, byggde nytt avgas system med avstämda grenrör ett satans jobb o bök. 2.7mm gods. osv ett riktigt motorstyrsystem Autronic SM4 och ut med fördelarn. skillnaden va heltklart godkänt som sug motor och lämnade allt i utseende som orginal.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost

Återvänd till W 108/109