VIN, 17 tecken men bara 14 siffror

W 108/109 1965-1972

VIN, 17 tecken men bara 14 siffror

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2022-10-24, 21.51.31

Detta är mest ett svar till Wavemaster men jag ville inte bryta in i tråden med kompletterande frågor till celberg.

Våra bilar har 14 siffror i chassinumret men många sajter vill ha 17 tecken. Skriv: "WDB 108 018 12 xxx xxx" dvs. bokstäverna WDB före chassinumret, så blir det ett giltigt VIN.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: VIN, 17 tecken men bara 14 siffror

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2023-05-22, 16.10.36

Jag har glömt att tacka för informationen Amelia ;-)
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: VIN, 17 tecken men bara 14 siffror

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-05-22, 21.24.27

Ingen fara på taket :) Har du bilen ute på vägarna nu när de börjar bli farbara, till evenemang och träffar m.m.?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: VIN, 17 tecken men bara 14 siffror

UNREAD_POSTav Wavemaster » 2023-05-25, 10.28.05

Jag tog en sväng i den igår men jag har problem med att det "hackar" och missar allt mer. Jag har skrivit och frågat här inne tidigare och fick svaret att det kan vara bränsletrycker eller att generatorn inte ger tillräckligt med ström. Generatorn skall jag kolla idag men jag tror att jag skulle behöva hjälp med bränsletrycket. Jag har ingen mätare och är osäker på vart jag skall mäta någonstans.
Wavemaster
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-07-01, 00.00.57
Ort: Avesta

Re: VIN, 17 tecken men bara 14 siffror

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-05-29, 21.39.14

Aha, ja det krävs nog en del mätande.

Generatorn (laddspänningen) kollas ju enkelt med en voltmeter under körning. Om spänningen (B+) ligger inom 13.5-14.4 Volt så är generatorn OK.

Bränsletrycket och hur man mäter det; vilken motor (och vilken insprutning) har du i bilen?
Dessutom: Om det är lilla V8:an (3.5 eller 4.5) så finns ju triggerpoints för insprutningen i fördelaren.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: VIN, 17 tecken men bara 14 siffror

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-05-30, 20.54.38

Hej igen,
ber om ursäkt för att jag inte kunnat följa historiken, vilka tips du fått tidigare osv. Lite grundläggande info här alltså.

Tändsystemet ska vara det första att kolla:
- Rotor och fördelarlock måste vara i bra skick, sprickor i fördelarlocket ger motorn dålig gång.
- Är brytarspetsarna i bra skick ? Är kamvinkeln stabil och korrekt med både kall och varm motor ?
- Kondensatorn kan bli temperaturberoende och påverka kamvinkeln, ge fel tändpunkt och sämre gnista.
- Tändspolen kan bli temperaturberoende och ge sämre gnista när den värms upp.
- Tändkablar och tändhattar kan få brister i isolation, främst vid fukt men ibland vid värme.

Åter till bränsletillförseln:
Är silen i bränsletanken ren och fin ? Gamla bensintankar kan bli rostiga inuti, rost som kan fastna i silen.
Bränslefiltret ska vara bytt någorlunda nyligen, om det är igensatt blir det problem med bränsleflödet.

Angående mätning av bränsletryck etc.:
Det finns ett par testfall för matningstryck och sluttryck samt pumpens kapacitet, metoderna skiljer sig lite åt mellan mekanisk och elektronisk insprutning så de beror på om du har t.ex. en 280SE eller en 280SE 3.5 eller 300SEL 6.3
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 108/109

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster