av AmeliaW109 » 2023-05-30, 20.54.38
Hej igen,
ber om ursäkt för att jag inte kunnat följa historiken, vilka tips du fått tidigare osv. Lite grundläggande info här alltså.
Tändsystemet ska vara det första att kolla:
- Rotor och fördelarlock måste vara i bra skick, sprickor i fördelarlocket ger motorn dålig gång.
- Är brytarspetsarna i bra skick ? Är kamvinkeln stabil och korrekt med både kall och varm motor ?
- Kondensatorn kan bli temperaturberoende och påverka kamvinkeln, ge fel tändpunkt och sämre gnista.
- Tändspolen kan bli temperaturberoende och ge sämre gnista när den värms upp.
- Tändkablar och tändhattar kan få brister i isolation, främst vid fukt men ibland vid värme.
Åter till bränsletillförseln:
Är silen i bränsletanken ren och fin ? Gamla bensintankar kan bli rostiga inuti, rost som kan fastna i silen.
Bränslefiltret ska vara bytt någorlunda nyligen, om det är igensatt blir det problem med bränsleflödet.
Angående mätning av bränsletryck etc.:
Det finns ett par testfall för matningstryck och sluttryck samt pumpens kapacitet, metoderna skiljer sig lite åt mellan mekanisk och elektronisk insprutning så de beror på om du har t.ex. en 280SE eller en 280SE 3.5 eller 300SEL 6.3
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)