Vibrationer

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Vibrationer

UNREAD_POSTav kalle59 » 2007-09-27, 20.35.05

Hej, behöver fler ideer om problemet på min 240d 3.0 det handlar om ett durrande som är värmeavhängigt dvs att ju kallare ute desto mer durr som känns väldigt kraftigt i ratten + att man hör durrljudet, tilläggas skall att vid pådrag är det ganska ok men kommer vid avsläpp och jämn gas.
En varm sommardag märks inte speciellt mycket men problemet finns. Nya motorfästen och vxl fäste sitter på, hjulagren bak känns ok.
Mvh Kalle
kalle59

Re: Vibrationer

UNREAD_POSTav Gäst » 2007-10-05, 15.20.18

kalle59 skrev:Hej, behöver fler ideer om problemet på min 240d 3.0 det handlar om ett durrande som är värmeavhängigt dvs att ju kallare ute desto mer durr som känns väldigt kraftigt i ratten + att man hör durrljudet, tilläggas skall att vid pådrag är det ganska ok men kommer vid avsläpp och jämn gas.
En varm sommardag märks inte speciellt mycket men problemet finns. Nya motorfästen och vxl fäste sitter på, hjulagren bak känns ok.
Mvh Kalle

hmm, det lät ju lite skumt, och med motorfästen så byttes även de små gasstödämparna?! Men jag har lite svårt att tro att det har något med det att göra när du nu känner det i ratten...

Men när du bytte växelfästen, menar du fästet till diffen eller den vid automatlådan? Du bröt inte på det lite olyckligt så att du har fått oljud via kardan eller diffen? Men å andra sidan...varför skulle det visa sig i ratten?

En annan tanke är ju om avgassystemet pressas emot någon gummiklack vid gaspådrag, men kommer fri från karossen vid jämn belastning och resulterar till "durr" mott karossen? Men åter igen, hur skulle det visa sig i ratten?

Styrservot fungerar klanderfritt?!

Mvh Isse
Gäst

UNREAD_POSTav Gäst » 2007-10-05, 16.29.32

Hej, intressanta teorier men en sak jag funderar över är din fråga om styrservon, kan det ha med oljenivån att göra då eller? Avgassystemet känns ju som det inte skulle kunna vara tycker jag....ja man vet ju inte, bakaxelkudden är inte bytt än, till saken hör att det ibland kan försvinna vid kurvtagning åt vänster vid ca 80-90km.
För kännedom som jag kanske inte skrev så är den manuell.
Mvh
Kalle
Gäst

UNREAD_POSTav Gäst » 2007-10-05, 17.48.35

Anonymous skrev:Hej, intressanta teorier men en sak jag funderar över är din fråga om styrservon, kan det ha med oljenivån att göra då eller? Avgassystemet känns ju som det inte skulle kunna vara tycker jag....ja man vet ju inte, bakaxelkudden är inte bytt än, till saken hör att det ibland kan försvinna vid kurvtagning åt vänster vid ca 80-90km.
För kännedom som jag kanske inte skrev så är den manuell.
Mvh
Kalle

När det gäller vilka fenomen som kan visa sig pga låg nivå i styrservot känner jag inte till. Jag vet bara att den skall justeras med jämna intervall mot styrsnäckan "så att glappet" skall försvinna. Många gör inte det och när det väl är nergånget så går det inte att justera upp pga att styrservot inte kan jobba inom sitt tänkta intervall. Jag kanske förklarar lite luddigt, men det var så i stort en MB-mekaniker gav mig som förklaring när de försökte justera bort det "glapp" på min farfars bil som jag nu kör.

Att jag nämde styrservot var bara en hastig tanke och destå kallare det är ju tyngre för servot innan oljan blir varm. Detta är bara spekulationer... Kanske kan det vara så att det kommer i form av ett mellanläge, vilket resulterar till vibration och burr. Men när du gasar så ökar även oljetrycket för styrservot, som jag antar att det gör då det drivs med rem från vevaxeln, vilket gör att det ökade trycket gör den mer stabil?! Men jag tycker att det är långsökt teori... Men när man inte kan uppleva det själv så blir det ju lite flummiga ideer.

Men att det försvinner i vänstersvängar är ju ytterst märkligt. När man gasar vrids motorn åt samma håll som motor och drivlina gör när man tar vänsterkurvor?!
Gäst

UNREAD_POSTav Gäst » 2007-10-05, 17.52.02

Vilket åby bor du i Kalle? Jag bor i ett Åby med nämligen, Åby utanför Norrköping.

Mvh Isse
Gäst

UNREAD_POSTav Gäst » 2007-10-05, 20.13.49

Hej, kör du Porsche? I så fall e´vi nog nästan grannar :)
Gäst

UNREAD_POSTav Gäst » 2007-10-10, 21.27.03

Anonymous skrev:Hej, kör du Porsche? I så fall e´vi nog nästan grannar :)

Haha, japp det stämmer :) Snacka om sammanträffande, vi har nog inte mer än just 15m mellan tomgränserna.

Jag jobbar nu i Linköping om dagarna och kommer vara på en kick off under helgen, 13-14okt. Men om du fortfarande kör med bilen så kan jag komma förbi någon kväll under veckan för att få en mer insikt i ditt fenomen. Jag lovar inte att jag kan lösa det, men då jag har skruvat en del och felsökt en hel del gällande min gamla MB så kanske vi kan komma fram till något.

Mvh Ismael, (Rikard och Oscars storebror).
Gäst

UNREAD_POSTav Gäst » 2007-10-11, 16.40.33

Hej, ja visst vi kan ju ta en tur med kall bil får vi se vad du tycker, hör av dig bara jag finns hemma efter halv fem om dagarna.
Mvh Kalle
Gäst

UNREAD_POSTav Isse » 2007-10-21, 10.30.59

Anonymous skrev:Hej, ja visst vi kan ju ta en tur med kall bil får vi se vad du tycker, hör av dig bara jag finns hemma efter halv fem om dagarna.
Mvh Kalle

Gällande ditt burr så tog jag ett snack med farsan om vad han kunde tro att det var. Han menade på att han hade ett konstigt burr-fenomen när hans stödlager var slut på sin gamla fenmerca 190D. Gällande klonket du nämnde, viss spel har man i drivlinan, men antagligen knutkorset som ger klonket när det låter mer än normalt.

Gällande våran 240D 3.0 så kan jag uppdatera dig lite. Det var inget styrservo på den, jag mindes fel. Det finns inte heller någon extra kupébelysning bak, utan där sitter sensorn för larmet. Bilen är inte en 75- utan en 76:a, alltså sista årsmodellen. Dock så är det mörkgrönt tonade rutor runt om men med en ännu mörkare toning i ovankant på framrutan.
Isse

Återvänd till W 114/115 Compact/8