Vatten inne i coupe w114

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Vatten inne i coupe w114

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-10, 14.24.04

Nyinköpta W114 coupe kördes hem för par dagar sedan. Körde in på okq8 och tvättade bilen lite hastigt, sen fick den stå ute under natten då det regnade rejält.

På morgonen upptäckte jag blöt golvmatta på passagerar sidan fram och bak.
Vet ej om högtrycken eller regnet gjorde att vattnent trängde in. Men misstänker nog regnet.

Utförde nyss "testet"att hälla in vatten i ventilationsgallret vid framrutan. Värme av. Vet inte om jag hälde i för lite, men cirka 7 liter blev det, och det rann rejält under bilen ( dränering ej igensatt mao) men jag såg inget komma i kupen. Kanske ska man hälla i mycket mera? Slang och mata på 5 min?

Listen på lilla bakfönstret som tätar mot sidofönstret fram var slitet, så jag beställde nytt från MB classic och böt.

Kollade även dräneringsslangarna fram för takluckan, de två främmre är rena och fria och löper ut i framskärmen, vid gångärnet för förrar och passagerardörren. Försten, finns det dränering bak på takluckan?

Listerna runt dörren är lite allmänt trötta, (men hela) , de skulle säkert vara fint med byte, men är inte så billiga, så man köper de inte i onödan.....

Kollade lite inne från motorummet, och såg bredvid , lite snett under vätskebehållaren för spolning , en gummiplugg med en kabel in i kupen, som hade lossnat. Tryckte tillbaka gummipluppen och tätade runt med sikaflex. Men jag tvivlar att all detta vatten kunde kommit denna väg. Den siiter liksom helt vertikalt, dessutom inne i motorummet.

Framrutan, hur kollar jag denna? Kan man enkelt demontera kromlister runt om och täta med sikaflex och återmontera listerna? Är de limmade?
För jag anade mig se en droppe falla från undrrsidan av handsfacket dagen jag upptäckte vattnet.
MB 280C '73
Superfly

Re: Vatten inne i coupe w114

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-07-10, 20.36.25

Jag tror att ditt vattentest räcker för att konstatera att det inte kommer den vägen, sen återstår ju kontrollen av torpedväggen jag skrev om.
Kromlisten bör du nog inte röra för jag har för mig att den kräver ett specialverktyg för att få dit igen men visst kan du prova att täta gummilisten genom att spruta in under den mot rutan.
Jag kan ge ett annat tips också som jag använde mig av nämligen såpvatten.
Spraya rikligt på utsidan och blås sedan med tryckluft från insidan där listen löper så kanske du får se ett litet bubblande skådespel på utsidan.
Beträffande takluckans dräneringen så finns det även bak.
Ytterligare en sak att kolla är dräneringen för bakre sidorutorna, om jag inte minns helt fel är det fyra sådana i nederkant på bakskärmen, kolla så att inte dessa är igensatta, skraplisten på lilla rutan kanske inte är helt ok och då släpper även den igenom vatten som måste ut.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

Re: Vatten inne i coupe w114

UNREAD_POSTav Superfly » 2015-07-10, 22.14.40

Inte torpedväggen/ ventilationen. Hällde i 3 gånger 10litershinkar med vatten, och det förblev tort :-)
Tack och lov.

Böt sidolisterna , och är det torrt trots att det regnade 2ggr på bilen.
Par lister till är på g från Mb huset.

Beror nog på högtrycks tvätt i kombination med gamla sidogummislister. Pressade väll in vatten helt enkelt. Nu blir det byta alla gummislister som finns, men börjar med de redan beställda först.
Senast redigerad av Superfly 2016-01-20, 09.15.21, redigerad totalt 2 gånger.
MB 280C '73
Superfly

Återvänd till W 114/115 Compact/8