av Tomas356 » 2017-06-20, 23.12.40
Jag har haft många turer med Upplands Motor om beställningen av en ny nyckel. Turerna per mail och telefon blev till slut helt absurda, så jag åkte dit och tog en diskussion med dem direkt. Hela beställningsrutinen innehöll sådana grova logiska feltänk att det bitvis var nästan skrattretande.
Jag ska, morgon, flytta bilen till Dalarna där jag har tänkt att den ska få bo. De hade ju som krav, utöver regbevis och körkort, att jag skulle komma med bilen för att de skulle kunna lämna ut nyckeln. När jag förklarade att bilen då, om en vecka, kommer att befinna sig 30 mil från Stockholm och att jag inte tänkte köra 60 mil fram och tillbaka från Dalarna för att de skulle kunna testa att nyckeln funkade, började diskussionen bli absurd. Jag förklarade att de rimligen borde inse att det är avsevärt lättare (och billigare för mig) att ta nyckeln till bilen än tvärt om. Det kunde de ju inte förneka.
Om det nu vore så att nyckeln (för 285:-) av någon anledning inte skulle fungera så erbjöd jag mig att kassera den utan några som helst krav på MB. Efter en stunds diskuterande gav de med sig, men innan dess hade jag fått adressen till en annan MB-handlare i Dalarna som skulle kunna hjälpa mig att få fram en nyckel. Då skulle jag ju inte behöva åka så långt, bara 10 mil t.o.r.
Jag tog kontakt med den handlaren och de hade inga som helst krav på att jag skulle komma med bilen. Något som ytterligare förenklade diskussionen med Upplands Motor för mig.
När jag väl, till slut, beställde nyckeln så kopierade de både mitt regbevis och mitt körkort, något som jag däremot var ganska störd över. Jag började inte tjafsa om PUL, eftersom jag ju behöver den extra nyckeln, men det låg nära till hands.