V8 W 111

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

V8 W 111

UNREAD_POSTav Kallo » 2012-07-12, 21.31.09

Jag skulle vilja sätt in en V8 i min W111 230s -66
Har en ceva 302 med automatväxellåda på gång
men har någon nån ide hur man får dit den
Och hur motor fästen skall se ut och kardanröret måste kortas eller förlängas
och om det går att besikta den med en V 8
Senast redigerad av Kallo 2012-07-14, 23.06.47, redigerad totalt 1 gång.
Kallo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-07-12, 21.16.09

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-07-13, 01.11.38

blir svårt att regga med den motorn men däremot går det kanske med rovers 3,5

hadde en pagoda en gång med den konventeringen

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-07-13, 09.28.25

Hur motorfästen mm ska se ut har jag ingen aning om men hör med Snowball Racing i Nyköping. Janne Palmqvist gjorde förr motorfästen mm för Chevy SB för konvertering i andra bilar.
Vad gäller besikta så ställs det bla följande krav:
Vikten på motorn/belastningen på framvagnsbalken.
Vridmomentet.
Motorstyrkan.
Bromsarna.
Antal hjulbultar ibland.
Avgasrening enligt de normer som bilens årsmodell har, sluten vevhusventilation tex.

SFRO (Sveriges Fordonbyggares Riks Organisation) ger ut en handbok om allt du behöver tänka på.

Lycka till med bygget!
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav Kallo » 2012-07-14, 23.02.41

Finns det nån som vet mer
Kallo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-07-12, 21.16.09

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-07-14, 23.08.41

ja att du inte lär få det bygget godkänt
inte med den motorn. men rovers går.

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav Kallo » 2012-07-14, 23.26.00

ok
vet du vart man får tag i lister till den tex skärm kanter hundbenet listen går från framskärm till bakskärm 300 var den utrustadså
Kallo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2012-07-12, 21.16.09

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-07-15, 16.39.36

sl500 skrev:ja att du inte lär få det bygget godkänt
inte med den motorn. men rovers går.

sj

Troligtvis så är det som Sylwe skriver. Och hur kul är det med en Rover V8 i bilen, en Buick motor från 1960 talet på 3500cc, gjord av en hel del aluminium.
Jänkarna har (nästan) alltid byggt bra V8 motorer men man har glömt dom utmärkt bra motorerna som har producerats från Tyskland.
Om jag ska ta min personliga favorit av alla bilar så är det BMW 540i. En otroligt välbalanserad bil med hur mycket pulver som helst.
Lite löjligt kanske att skriva om BMW här men jag har en del erfarenhet av BMW såsom drivande på verkstads sidan.
BMW gör fina V8 motorer och MB gör minst lika fina. Varför sänka ner ett US bojänke i en Mercedes?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-07-15, 17.37.22

varför inte en M119 motor helt i alu. borde funka
viktmässigt 420 e 500 sl motor.
en av de bättre v8 från mercedes.
sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav kalle59 » 2012-07-15, 18.28.40

Tja varför inte, det kanske går att regga med en liten v8, Rovers som föreslagits är ju en variant som många provat i andra märken, mercedes egna v8 är en annan variant, dock blir det ju där genast mera komplicerat eftersom dom bara fanns med insprutning.
Vad är max hk som funnits i 111-112? 185 hk i 300SE antar jag.
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav sl500 » 2012-07-15, 18.50.20

i min första pagoda 230sl 65a satt n peppad rover 3,5 med offenhouserinsug å
4 ports-hollieförgasare det var bra tryck i den.
som återställdes med en org. 230sl motor som jag hittade gjenom
vänner i danska mb-klubben, stöd i ett hönshus, nån tsk som dödskraschat
i danmark.
och w111 lär ha samma vikter mm. som w113-042. 230sl.

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav 230.6-75 » 2013-02-27, 23.43.42

Cheva 302 ??? Möjligtvis en 305, 302 är Ford. Mitt tips är att du kollar med SFRO om vilka modifieringar du kan göra, deras besiktningsmän svarar på allt. Kan man besikta gamla Oplar med 305:or, borde det på att konvertera Mercan också, dock kräver det lite mer modifieringar av framvagn, bromsar etc.

Finns väl en och annan besiktad gammal MB 170 med GM SB
230.6-75
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2009-05-07, 15.11.22

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-02-28, 00.14.12

230.6-75 skrev:Cheva 302 ??? Möjligtvis en 305, 302 är Ford. Mitt tips är att du kollar med SFRO om vilka modifieringar du kan göra, deras besiktningsmän svarar på allt. Kan man besikta gamla Oplar med 305:or, borde det på att konvertera Mercan också, dock kräver det lite mer modifieringar av framvagn, bromsar etc.

Finns väl en och annan besiktad gammal MB 170 med GM SB


nog lättare få igenom ett bygge med en 170,a det är ram-bilar

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-02-28, 00.16.35

Kallo skrev:ok
vet du vart man får tag i lister till den tex skärm kanter hundbenet listen går från framskärm till bakskärm 300 var den utrustadså


nytt e begangnat :?:

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-02-28, 17.27.03

Ett grundkrav om du inte tänker dej att regga den som amatörbyggt är väl vad jag förstår att inte överstiga högsta effekten som den karosskod din bil har. Observera att det handlar om den karosskod som bilprovningen utgår från-ofta en fyrsiffrig kod-och då är frågan om en 170 hästars 300 har samma kod som en enklare 250...300 har bl.a. skivbromsar runt om...måste du ha en åtta i, ska du nog kolla efter något lättare än 305. Eller är det LS5 alumotor? Ska du ha inom effektramen är ju allt efter -72 smogmotorer, men hur kul är det?
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: V8 W 111

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-03-01, 14.25.26

smokeytorque skrev:Ett grundkrav om du inte tänker dej att regga den som amatörbyggt är väl vad jag förstår att inte överstiga högsta effekten som den karosskod din bil har. Observera att det handlar om den karosskod som bilprovningen utgår från-ofta en fyrsiffrig kod-och då är frågan om en 170 hästars 300 har samma kod som en enklare 250...300 har bl.a. skivbromsar runt om...måste du ha en åtta i, ska du nog kolla efter något lättare än 305. Eller är det LS5 alumotor? Ska du ha inom effektramen är ju allt efter -72 smogmotorer, men hur kul är det?

Även vridmomentet tar man hänsyn till vid ombyggnationer så att allt håller för momentet vid belastning.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron