Kölis skrev:En MB är nog ingen bil man trimmar även om man gjorde det på tidiga 60 talet och vann många segrar.
Jag känner det som att alla MB är balanserade chassi mässigt efter sin motor.
Jag tror att alla sanna MB ägare köper sig en lite "värre" MB istället, kanske en AMG variant där allt är tunat, inte bara motorn.
dock kan ju en diesel i en kompakt bli lite gladare med en turbo innan, om motorn är frisk och det görs måttligt, framförallt som man kör en bakaxel med 2.65, och chassit ska ju klara av en 280E motor, så borde den klara av en lite vridstarkare tröttdiesel med.
nyare bilar ser jag inte riktigt samma vinst att trimma, framförallt inte mer än enkel chiptrimning.
men samtidigt kan man ju förstå folk med, viktigast är att det går fort frammåt, och bilen är de ändå inte rädda om oftast, så att skrämma upp en snikvariant 5 hästkrafter extra gör jättestor skillnad, och blir billigare än en bil som går bra på riktigt från början.
ju mer det låter, desto snabbare går det verkar en del resonera.