topplockspackning Omega 101

W 116 S-Klass 1972-1980

topplockspackning Omega 101

UNREAD_POSTav jerkbrun » 2010-03-21, 17.27.37

Hej !

Har troligtvis fått en spricka i topplockspackningen på min 450 har 8.2 i komp på 3 cylindern på vänster sida från ratt det syns inget vatten i oljan däremot så ryker det en del vitmoln. Vågar jag använda följande produkt Omega 101 KYLARTÄTNING ”FLYTANDE KORKEN” har någon erfarenhet ???

Direkt permanent tätning av läckande kylsystem
Flytande korken tätar alla varma kylsystem i mycket lång tid.
Smörjer, mjukgör gummi och förhindrar fortsatt rostbildning.
Kylsystem, Motorgods, Topplockssprickor, Pumpar
Metaller, Plast, Gummi etc, Blandningsförhållande 1:30

Smörjer - Rostskyddar - Tätar - Alla material
Hälsningar Åke
jerkbrun
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2010-03-20, 11.32.04

Re: topplockspackning Omega 101

UNREAD_POSTav fullboost » 2011-02-02, 04.33.59

ett gott råd häll aldrig något mirakelmedel i tron om att packningen skulle kunna bli hel igen, det ända att göra är att lyfta topparna och byta ut bägge 2 har det börjat så kommer det hålla ett tag sen sticker andra sidan oxå. Toppackningen går sönder av ålders skäl eller av att bilen körs 10 mil om året det är vanligaste orsaken då den bland annat torkar sönder och äts up dels då av för lite glykol i motorn så att godset i topparna runt vatten kanalerna fräts bort innåt godset och samtidigt käkar med lite topplockspackning där och att köra sönder den är mycket mycket svårt den håller för mycket mer än så det lovar jag.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2010-03-18, 02.53.15
Ort: Strängnäs

Re: topplockspackning Omega 101

UNREAD_POSTav leatherlip » 2014-08-14, 07.11.56

Hejsan

Fick förra året problem med våran W124 300TDT -93, hade uppstått ett litet hål i övre kylarslangen o den hade tömt nästan all kylvätska, och motorn gick ganska så varm.

Vi fyllde på med vatten i systemet o körde en del för o testa, den började dricka vatten rätt mycket så tydde på att topplockspackningen gått sönder vid något ställe.

Lösningen blev utan att ha bytt packningen var skruva åt bultarna för topplocket samt satte glasvatten i kylsystemet.

Vad blev resultat? jo packningen blev tät, den dricker inget kylmedel alls!

Bytte även original locket till kyl behållaren, var 1,4bar nu 0,6bar, förmodligen lite för lite.

Glasvatten fungerar även som tätning i kylsystem.

Vh Jussi
leatherlip
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2012-08-11, 07.45.45


Återvänd till W 116 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron