av AmeliaW109 » 2017-04-29, 13.08.52
Du kan börja med att mäta resistansen i temperaturgivaren, den sitter ganska långt fram upptill på topplocket (vänster sida).
Den har en 4-polig kontakt, man mäter resistansen diagonalt. Det är två separata givare inne i enheten, mät upp båda.
Välj ett par lämpliga temperaturer, värdena ska vara ungefär så här:
vid 0 grader 6 kOhm
vid 20 grader 2.5 kOhm
vid 60 grader 600 Ohm
vid 80 grader 300 Ohm
vid 90 grader drygt 200 Ohm
Om givaren verkar OK kan man misstänka kablaget. På dessa motorer brukar kablagets isolering vittra sönder...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)