jonascdt skrev:
Då retar det mig när säljare skriver "skambud undanbedes" vad är ett skambud?
Personligen säljer jag alltid min fordon med förlust ;.)
Jag är nog inte så bra på det (heller)
det är väldigt sant, men när man haft grejer ute till försäljning har man fått en del idiotiska skambud... bud som ligger brutalt långt från ens egna uppfattning om värdet, och då dessutom över telefon när köparen inte har någon egentlign aning om värdet heller
en Fiat Berlina kirrunacab med 8000mil jag satte ut till försäljning, pris 5000:- tyckte jag var okej, har många som hör av sig. en snubbe nerifrån Malmö, "skambudar"...
malmöbo: "hej, du får 2000:- om du kör ner den till Malmö"
jag: "nae, du får nog lägga lite mer än så, och hämta den själv"
malmöbo: "du kan få 1000:- om jag hämtar den själv, det blir i euro, 100euro är ju typ 1000kronor, sista budet"
efter några stycken mer eller mindre extrema sådana, så hoppas man att "skambud undanbedes" ska hålla några borta, personligen skambudar man ordentligt, men det efter att man varit på plats och faktiskt hittat relevanta fel och tjötat ett bra tag, inte på telefon det första man gör.
lite samma grej som folk som skriver "jag pratar bara svenska" och hoppas slippa invandrare som oftare skambudar som tusan.... man kommer överrens om ett pris på 10 (över telefon) efter att de prutat från 14, och sen väl på plats, så har de bara tagit med sig 6 tusen, för det var vad den "faktiskt var värd"
(verkligen inte alla invandrare, men man har stött på sådana oftare än bland svenskar, och jag "förstår" varför folk skriver "enbart svenska")