LJN skrev:Har en 450 SLC -79 där temp mätare ej fungerar. Är det vanligt att givaren går sönder? Har någon en idé hur man kollar upp om temp mätaren fungerar.
Ej mekaniker.
Sorry LJN
Jag läste nog fel, som Kölis uppmärksammat.
Givaren till Temperaturinstrumentet kan du enkelt Ohm-mäta med ett Multiinstrument.
Ta bort anslutningen på givaren på motorn och mät mellan stiftet och chassi.
Vid 0 grad skall du ha 5,9 kohm
vid +10 grad skall du ha 3,7 kohm
vid +20 grad skall du ha 2,5 kohm
vid +30 grad skall du ha 1,7 kohm
vid +40 grad skall du ha 1,18 kohm
vid +50 grad skall du ha 0,84 kohm
vid +60 grad skall du ha 0,60 kohm
vid +70 grad skall du ha 0,435 kohm
vid +80 grad skall du ha 0,325 kohm
vid +90 grad skall du ha 0,247 kohm
Därefter kan du mäta på kombi-instrumentet genom att koppla loss den runda 15-poliga anslutning och mäta på stift 3 (där var den gröna kabeln sitter) och här skall du ha samma värden.
Har du detta och instrumentet fortfarande inte fungera har du ett lödfel på kretskortet. Det förekommer, men inte ofta.
Ber om ursäkt för min feltolkning av din fråga.