Svårstartad CLK 320-98

1997-2002

Svårstartad CLK 320-98

UNREAD_POSTav Dubai_Lover » 2016-09-04, 14.56.52

Nya detaljer:
Då var man tillbaka med samma problem igen :scratch: :cry:
När jag bytte Kamaxel positionssensorn, så försvann felet och allt fungerade perfekt i ca 2 månader...sedan kom felet tillbaka igen. Och bilen återigen blev svårstartad, men så fort den startar så kör den helt perfekt. Det är fortfarande inga andra symptomer på bilen, den stalar inte, den dör inte osv.

Felkodläsning med biltemas enkla obdläsare gav 3 fel:
• P0341 – camshaft position sensor might be “loose”
• P0150 - O2 sensor, bank2, sensor 1.
• P0155 – heated O2 sensor, bank2, sensor 1.

Detta har gjorts på bilen hittills:
1. bytte kamaxel sensorn (original var Bosch, jag köpte en tysk variant av märket Vemo, och självklart är alla delar kompatibla med bekräftade art. nr fr Mercedes). Problemet försvann i 2 månader o sen återkom.

2.Misstänkte bränslepumpproblem, så Mekonomen bytte bränslepump+bränslefilter (original var Piersburg, men jag köpte ett italienskt märke: ERA). problemet försvann inte.

3. Jag rensade MAF sensorn (luftflödessensorn). Problemet förvann inte.
4. Jag öppnade o rensade bränslepump relät (i bakluckan på CLKn), den tickar högt och tydligt när nyckeln vrids, så den fungerar bra. Problemet försvann inte.

5. Jag laddade batteriet så klart. problemet försvann inte.
6. Fick tips att byta Vevaxelsensorn, gjorde det (köpte original Bosch). Problemet försvann inte.

FRÅGAN är:
Är det någon so har en idé om wtf det kan röra sig om...?
Jag känner att det är ett piss-sensor problem som "gömmer" sig, för det är verkligen ett problem (startproblemet) och inga andra problem som uppstår.

Lambdasond problemet kommer jag att lösa genom att byta den felande lamdasonden. Men det kan ju inte påverka mitt startproblem!?

Fråga2:
Finns det någon (privatist/verkstad) i Stockholm som har humana priser för Mercedes diagnostik o felsökning? Mercedes tar ca 1900 för jobbet, och de har ett uselt rykte av nån skumanledning...så jag testar gärna någon annan duktig Mercedes kunnig mekaniker med humanare priser som sagt!!.

Old Case:
Har ägt en fin gammal 320 clk-98 i snart ett år Den har fungerat perfekt o alltid startat utan några som helst problem. Förra året, efter en dags mycket regn (ganska mycket regn hela dagen!) så började den bli svårstartad!? Man hör att den försöker starta men motorn vägrar snurra. Efter 3-4 försök så startar motor o kör felfritt!
Jag fick efter det lära mig att man ska vrida om nyckeln o vänta 3 s så trycket laddar upp, o sen starta. Men detta hjälpte inte alls...för att inte säga tidigare så har bilen startat perfekt utan 3s väntetiden.

Problemet höll i sig ett par veckor vill jag minnas o sedan försvann det o bilen har sedan dess (>6 månader) fungerat perfekt...ända tills för någon dag sedan!(åter vinter väder) Så uppstod samma problem igen!

Jag tror att det är fukt någonstans, men var kan tänkas det vara? Kan någon ge lite tips på var fukt kan komma in o hur man kan felsöka.

Jag tro inte det är batteri, då bilen har bra med kraft när den försöker starta.
Jag tror inte det är tändstiften då dessa ska ha blivit bytta för 1.5 år sedan.
Jag tror inte det är startmotorn, då på sommaren så startar den felfritt!

Var tror ni felet kan ligga? samt hur kan man felsöka det?

Tack på förhand!
Senast redigerad av Dubai_Lover 2017-11-28, 19.31.04, redigerad totalt 2 gånger.
Dubai_Lover

Re: Svårstartad CLK 320-98

UNREAD_POSTav Jocke86 » 2017-02-27, 21.56.49

1. Du får fukt någonstans där det inte skall vara fukt.
2. ----
3. Glappkontakt någonstans, kolla efter ärg/rost i kontakter och skadat kablage.
Jocke86

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-03-21, 16.55.47

Startmotorn är det inte. Fungerar fjärrkontrollen för låset som den ska?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav Dubai_Lover » 2017-11-28, 19.54.47

Kölis skrev:Startmotorn är det inte. Fungerar fjärrkontrollen för låset som den ska?

Jepp, fjärrlåset/nyckel fungerar felfritt.
Dubai_Lover

Återvänd till W 208 CLK