Jag har länge hört ett litet knäppande när jag vridit ratten cirka ett halvt varv år vänster.
Ibland har styrningen nästan hakat fast i något vid återgång från vänstersväng mot rakt fram.
Vid bytet av handbromsvajern förra veckan upptäckte jag orsaken, bulten på inre styrleden hakar i vajern.

Bytte o bytte vajern? Nej, jag köpte en bit vajer (Gunnebo 4 mm) och skarvade med vardera 3 vajerlås, skarven syns på bilden.
Enligt "Portal für MB Classic Ersatzteile" finns inte denna vajer att tillgå.
För lite nyare W111 (111.012 fr o m 049856), med justeringen mitt under bilen, kostar den 66€, det brukar betyda minst en tusenlapp här hemma. Jag löste det för en hundring istället.
Vet inte orsaken till att bulten fastnar i vajern, kanske har karossen sjunkit ihop lite, det finns "gummikuddar" (Gummilager A1113301075) mellan karossen och framvagnen....? De finns f.ö inte heller att få som reservdel. För de lite nyare (ch-nr som ovan) kostar de 119€.
En lösning kan vara att slacka på vajern så den hänger ned lite, men då får man ju dra handbromsen så långt, det känns inte bra.
Jag tänkte lösa det med ett stålstag som fästs på styrstagets undersida, som vajern kan glida under.
Möjligen funkar det med en uppskuren bit kraftig gummislang.
Givetvis med tillräcklig längd så att vajern inte kan hamna fel. Se blå linjen på bilden:

Vad tror ni om det?
Hälsningar
Åke