swampmonkey skrev:I min värld trivs den bäst på smala 14", blir faktiskt skillnad mot bredare, brukskompakten har jag dessutom inte styrservo på, så de 205/60r15 jag körde på nyss är.klart mer trögmanövrerade.
swampmonkey skrev:195/65r15 på fälgar med et 20-25 är väl optimalt om du vill ha lagom större, fyller ut hjulhusen, och behåller komfort.
swampmonkey skrev:Et35 på 15" som är 7" breda fungerar precisprecis på.w115, men inte på w123, de ligger dock mindre snyggt, när de är längre in.
Den ligger ju klart stabilare om du pressar den i kurvor med 195/65r15 än den gör på 175orna i min värld dessutom.

swampmonkey skrev:
195/65R15 på 15" barockfälgar av sort ATS, osänkt bil.
Marie skrev:Bultcirkel/bultmönster är samma, men 70-talarna har betydligt lägre ET jämfört med 90-talarna.
Dock en varning, 16" åttahålare från W140 har både extremt stort ET (51) och är dessutom avsedda för hjulskruvar med dimensionen M14x1,5 (mot M12x1,5 på äldre) så dem bör du hålla dig borta från. Det är inte bra ur hållfasthetssynpunkt att använda för små skruvar i förhållande till fälgarnas hål
Superfly skrev:Marie skrev:Bultcirkel/bultmönster är samma, men 70-talarna har betydligt lägre ET jämfört med 90-talarna.
Dock en varning, 16" åttahålare från W140 har både extremt stort ET (51) och är dessutom avsedda för hjulskruvar med dimensionen M14x1,5 (mot M12x1,5 på äldre) så dem bör du hålla dig borta från. Det är inte bra ur hållfasthetssynpunkt att använda för små skruvar i förhållande till fälgarnas hål
Aha.....!?! Ok... jag trodde det var 15" och viste inte att bultsrna också vsr olika - trodde samma.
Samma visa med w124 bilarna?
Eller, vilka andras (nyare) mb fälgar passar en w114?
Marie skrev:
I princip alla 90-talare har större ET än 70-talarna.
Det var just "åttahålare" från S-klass W140 som jag varnade för pga grövre skruvar och extremt stort ET. Ingenting annat.
Hur har det löst sej för dej med fälgar. själv har jag 205/15 men tycker den blir för högSuperfly skrev:Tack för svaret.
Känns att jag bör glöma de, i alla fall tänker jag inte lägga ner till mera tid och pengar på att putsa, polera, svarva ner kantstötta fälgbanan, kränga på däck för att troligen inse att det inte går.
Ok, men om jag hittar fina 16", 15" ( alt 14") 5x112 med rätt navhål (66,6???) vilket ET ska det vara samt vilka däck så det passar? Vill få lite "tuffare" utseende.
Hade gärna haft på en snygg vintage ALU fälg (Barock fälgar gillar jag dock inte alls) i (14") 15"eller 16", med däckbred typ 195 eller 205.
Om jag köper nytt, vad ska det vara?

Återvänd till W 114/115 Compact/8
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst