av GUSMB » 2013-01-09, 17.08.37
Jag kan nog lova att jag är en av de som skruvat med ADS på SL mest i hela Sverige, med eventuellt undantag för MB själva, men de skruvar ju inte, de byter bara ALLT.
Först och främst, om fjädringen fastnar i högsta läget så ser den ut som en SUV, typ 2 dm markfrigång, den blir stenhård därför att dämparna som egentligen är hydraulkolvar trycks mot ändlägena. Detta kan bero på flera saker, endera nivåregleringsventilerna, du har en fram och en bak, är den hög på båda ställena så skulle det tyda på att båda har fallerat eller att det är något annat. Som skrivits tidigare så har dessa en kontrollarm med en led i plast, dessa går sönder, var rätt dyra har jag för mig. Jag beställde rostfria kulleder, M6 för typ 20:-/st (en måste vara vänstergängad) och använde den befintliga pinnen, fixat och lär hålla några fler år än resten av bilen.
Andra anledningar till att fjädringen blir stenhård är att gassfärerna som är den egentliga fjädringen har gått, men då ändras ej höjden, den blir bara stenhård.
Maxhöjd som jag beskriver ovan har inget med nivåregleringsknappen att göra, den höjer ju endast ca 4 cm.
Jag monterade ihop hydraulventilen som sitter bredvid nivåregleringsventilen innanför höger framhjul fel en gång och det resulterade i maxhöjd då oljan i systemet ej gick förbi dämpare när de var i korrekt höjd utan bara tryckte max hela tiden.
Det vanligaste är att gassfärerna går sönder, det blir skräp i oljan, detta sätter sig i ventilerna och voila....
Hur långt har den gått och är gassfärerna bytta?
20 cylindrar, ca 650 hk Mercedes
MB 560SL -86
MB SL600 -94