Start och tomgångsproblem.

W 124 E-Klass 1986-1995

Start och tomgångsproblem.

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-02-20, 15.38.28

Hejsan, hejsan!

Jag är ny här och jag tänkte i.o.m mitt inköp av en gammal 230E från 1991 att jag en vacker dag skulle komma att ha glädje av att vara med här. Bilen fungerade i 4 dagar så här är jag nu och hoppas på det bästa vad gäller goda råd och framförallt billiga lösningar.

Jag har sett liknande trådar på forumet men jag tror att min bil har en liten detalj som skiljer sig från andras problem. Om inte så får någon vänlig själ hänvisa mig till en tråd där jag kan tänkas höra hemma.

Det började med att bilen startade och gick alldeles utmärkt med det undantaget att den var lite segare att få igång när den var ljummen. Efter 4 dagar blev jag stående i skogen när jag hade varit ute på en promenad och trots att den fick stå över natten så ville den inte vara med i matchen.
Det blev till att bogsera hem eländet, sakta, då det är en automat.
Väl hemma på parkeringen så började felsökningen och så här långt gånget så kan jag konstatera att bilen har gnista, att bensinpumpen fungerar och att bensin tar sig upp till vad jag tror är bränsleregulatorn och sprutar friskt därifrån om man tar bort bränsleröret från densamma.

Jag kan få igång bilen med startgas och sist jag testade det så hade bilen också tomgång med hjälp av just startgasen. Utan startgas kan bilen hållas vid liv endast med ett rejält gaspådrag och tokhöga varv på motorn.

Om någon tror sig ha någon bra idé om vad som kan tänkas fela så är jag tacksam för tips.

Mvh Anders
Mr Speed

Re: Start och tomgångsproblem.

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-02-20, 18.38.26

Låter som en felaktig styrstöm så att insprutarna inte ger rätt impuls. Ja man kan ju börja med en sak. Du kan skicka mej ett PM.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-02-20, 20.26.46

Hej
Jag skulle göra en grov gissning på att felet är tändningsrelaterat såvida nu inte dom komponenterna är nya.
Har du som ex ett riktigt dåligt fördelarlock som absorberat fukt ska det till ett sjujäkla varv för att bilen ska gå och starta.
Kan det vara så att felet uppkom när det blev temperaturskillnad ute?
/Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-02-20, 21.19.25

Hallå där!

Jo, det var definitivt temperaturskillnader de dagar som felet uppstod. Till en början spekulerade en kamrat i om det kan ha varit en ispropp som ställt till det. Men det ska väl kunna uteslutas nu då det har varit hyfsat höga temperaturer den sista tiden.

Jag har kollat på fördelarlocket men det ser ut att vara en enhet, som om att det inte ska gå att skruva isär? Jag kan ha fel då skruvarna finns där och de är ordentligt rostiga. Det kanske kan vara en ledtråd? Tändkablarna är från Biltema och det har jag också läst här på forumet att det kan vara ett bekymmer.

Jag är på intet vis händig med bilar utan allt jag tar mig för har jag läst mig till. Men en vettig fråga att börja med kan ju vara det där med fördelarlocket. Är det en enhet eller ska man kunna ta isär det och torka ur eventuell fukt och sen naturligtvis byta om det är problemet?

/Anders
Mr Speed

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-02-20, 22.23.51

Burr, Biltemas tändkablar, vad är då resten av tänd delarna i för skick.
Det här med ispropp är väl en inte alltför dum tanke egentligen men samtidigt så innehåller bränslet idag etanol så eventuellt vatten borde inte vara problemet.
Vatten kan dock ändå kan ställa till problem om tanken körts väldigt tom och då pratar vi kondensvatten.
Jag tror dock fortfarande på tändsidan och är skruvarna väldigt rostiga så tyder ju bara detta på att locket suttit där sen barna Hedenhös tid.
Visst kan du ta loss locket och torka rent och torrt och se om det blir skillnad men jag skulle ändå satsa en peng på nytt Bosch lock, rotor, stift och inte minst riktiga kablar eftersom det är A och O att dessa komponenter är i skick på dessa bilar.
Jag kan nämna som kuriosa att vi i familjen hade en 190 E 2.3 där det satt ett Biltema lock och där kunde man snacka om skum väderrelaterad motorgång
/Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Marie » 2017-02-20, 22.35.49

Att skruvarna till fördelarlocket är rostiga är illavarslande. Då är det inte bytt på väldigt många år. Skruvarna följer med när du köper nytt lock. Byt både lock och fördelararm samtidigt. Köp original eller Bosch, för Mercor är av tradition kinkiga på tändningsdelarna.
och hur är tändstiften? Rätt typ och för helskotta inte några med inbyggt avstörningsmotstånd till en sådan bil. Dessutom kolla att elektroderna inte är rundbrända och att gnistgapet är korrekt.
Tändkablar från Feltema låter iofs inte heller så värst förtroendeingivande....

Välkommen förresten!
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-02-27, 11.41.36

Hej, hej!

Här kommer en liten uppdatering till vad jag har ägnat den senaste tiden åt. Det där med att kolla upp fördelaren lät sig inte göras, skruvarna är för rostiga och inga verktyg i världen biter på dem. Jag gör det enkelt för mig och utgår från att fördelaren är i toppform och alls inte har med mina problem att göra. Den lates logik kan man kanske kalla det? :)

Jag har ett par andra frågor som jag fått för mig kan vara lite relevanta. Kan ett bränslepumps relä fungera så pass att den kickar igång pumpen men sen har några andra knep för sig som är av betydelse för en bils gång och som kanske fungerar mindre bra? Jag kollade upp ett listigt videoklipp på YouTube om hur man testar reläet och det var min plan nu i morse att jag skulle få det gjort. Det sket sig också då det satt som berget det med. Jag har låtit förstå att det bara ska vara att dra rakt upp och vicka lite på det för att få det att lossna?

Det lilla blåa reläet vid sidan om det, jag tror att det är ett relä som har med tomgången att göra, det satt som jag upplevde det väldigt sladdrigt på sin plats. Kanske kan spela in i det stora hela?

Det känns som om att varje gång jag öppnar huven för att leka mekaniker så ställer jag till det. Jag har lyckats bryta av en pryl som ser ut som en nippel dit det ska dras en vakumslang. Enligt en kamrat så är den inte avgörande för att få bilen att starta. Det är en grej som ser ut att ha två horn på sig. Den ena är alltså numera borta.

Ett annat problem är att när jag härjade där under huven så lossnade en kabel någonstans ifrån. Den är grå och påminner om en nätaggskabel till en dator, fast är mindre. Det är en honkontakt som ska sitta någonstans i vänster fram, sett i färdriktningen. Jag kan inte för mitt liv hitta någonstans att trycka i den. Någon här som vill ge sig på en gissning vad det kan vara för en kabel?

Som ni kanske förstår har jag börjat ledsna en smula och att stå på en snöig parkering och skruva är inte optimalt för en fryslort som mig. Det blir nog så att jag får lämna in bilen på en felsökning och sen, för att spara pengar, försöka mig på att fixa det själv. Men finns här något Mercedes-orakel i krokarna där jag bor, Sala, och som vill ge min bil ett försök för en hyfsat billig peng så hör för all del av er.

Tack för era goda råd och trevliga bemötande så här långt.
Mr Speed

UNREAD_POSTav Mr Speed » 2017-02-27, 17.16.30

Hej, igen!

Bilen har visat sina första livstecken sen den blev ståendes för drygt en vecka sedan. Felet var ett så udda, i.a.f. så vitt jag kan bedöma, att sannolikheten kanske knappt borde finnas.

Under luftburken, där man sprejar startgas vid behov, sitter det en pryl som har en gängad bult ner i själva hålet. Så såg det ut på min och det är alltså någon hemmapulare som skruvat ihop den här anordningen. Själva plåten som ligger tvärsöver var ordentligt vek och har böjt sig och, tror jag, alltså inte tillåtit det att komma in någon luft vid starttillfället, eller för den delen när man ska köra.
Ruckar man lite på den där kan man få en hjälplig tomgång och har man någon som håller den på plats när man gasar så går det också fint.

En följdfråga på detta är då. Hur ska det egentligen se ut? Snillet som skruvat på min bil måste haft en sabla tur som fått ihop det hela så att det fungerade ens i 4 dagar som det gjorde för mig.

Den delen jag behöver går inte att köpa lös hos Mercedes så jag antar att det kan komma att bli något hemmasnickrat igen för att få bilen rullandes. Men det vore som sagt var bra om man visste hur det ser ut från början.

/Anders
Mr Speed

Återvänd till W 124 E-Klass