Stannar plötsligt !!!! Någon som har tipps?

2003-2009

Stannar plötsligt !!!! Någon som har tipps?

UNREAD_POSTav amg-man » 2014-02-20, 00.35.30

Hej Merca lovers!
Jag har en CLK 55 AMG som går jätte bra och är i toppskick.....förutom EN sak!
Bilen kan plötsligt dö under färd i låg växel och under tomgång.
Följande sker:
Jag startar bilen, kör en kort sträcka och första symptomen på felet visar sig: Bilen får plötsliga gaspådrag helt på egen hand, sedan går den ryckigt en bra stund på tomgång. Tex stannar jag vid rödljus så måste jag ha bromspedalen hårt pressad så inte bilen sticker iväg. nästa problem är att den inte ger "jämn" gas när jag väl ska köra igen den liksom pulserar fram som om jag i hastiga rörelser gasar-släpper-gasar-släpper. Det måste se roligt ut för medtrafikanter. Nästa sak är att motorn bara slår av, detta sker ENDAST när jag närmar mig en kurva eller ska stanna vid ett trafikljus och alltså är nere på 1:ans växel. Jag har dock inga problem med att omedelbart starta den igen, jag lägger helt enkelt i neutral och vrider tillbaka nyckeln och startar detta kan ske när som helst oavsett motortemperatur flera gånger i svit. Det konstiga är att när detta sker frekvent kan motorlampan tändas. Lampan slocknar dock igen efter nån dag eller två och bilen kan fungera klockrent en vecka eller två. PROBLEMET kommer dock tillbaka.
På Merca i Västervik gjordes en felsökning då visade den fel i luftmassemätaren, problemet var bara att den nyligen var bytt av tidigare ägare, likaså kamaxelgivare. Tidigare ägare kände naturligtvis till problemet men lyckades inte åtgärda problemet och sålde den ist (Svensk advokat).
Jag lämnar ist in den på bästa stället man kan tänka sig nämnligen Merca i Högdalen. Dom kan inte heller lokalisera problemet utan säger helt enkelt att det är STYRBOXEN eller SPJÄLLHUSET.
Styrboxen ger alltså helt fel signaler till bilen??? Tycker dock detta låter långsökt.
Om någon har ideer eller tips mottager jag gärna dessa med öppet sinne. För övrigt tycker jag det är riktigt dåligt att en 8 år gammal amg som gått 17000 mil har detta fel. Bilen kostade för helvete 108000 euros 2005
Mvh Mattias
amg-man

Re: Stannar plötsligt !!!! Någon som har tipps?

UNREAD_POSTav Pershav » 2015-01-10, 23.29.29

Skulle kunna vara att du behöver byta vevaxelgivaren. När bilen har lite lägre varvtal brukar en sliten sådan ha svårt för att ge tillräckligt stark signal och då stängs motorn direkt.
Pershav

Återvänd till W 209 CLK