Skruva dieselpump 220d -78

W 123 1976-85

Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav Oljebrännarn » 2013-06-09, 05.44.01

Halloj! Som ämnet lyder: Skruva dieselpump.

Min fråga är då: Vart i H-E ställer man dieselflödet i pumpen på en 220d -78a?
Kan icke finna justeringen och har inget lust att riva halva pumpen för att utföra jobbet ifall det är lösningen.

Gärna en fin förklarning med e.v bilder!

Bifogar även en nytagen bild på min pump.
http://tinypic.com/view.php?pic=ivkdb7&s=5
Oljebrännarn
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-06-09, 05.35.15

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav osla » 2013-06-09, 13.32.52

det finns inte ett lock på baksidan av pumpen, på 240D stjärnkolv års 81 så har man ett lock på baksidan, och det skruvar man lös och skruven i mitten som är gulmålad så ställer man upp den. men din pump såg inte lika dan ut som den men tror ändå att du plockar bort locket på baksidan, där vacumslangen såg ut att sitta
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav Oljebrännarn » 2013-06-09, 13.44.16

Antar såhär på rak arm att du menar "baksidan" som den sida mot torpedväggen?
Korrekt att det går en vakuumslang från spjället på insuget ner till pumpens högra överkant (Sett från v.framskärm). Tror inte endast det är ett lock utan att du delar pumpen där, men kan ha fel.
Vill helst ha 100% klara besked men tack för svar.
Oljebrännarn
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-06-09, 05.35.15

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-06-10, 23.25.44

Oljebrännarn skrev:Antar såhär på rak arm att du menar "baksidan" som den sida mot torpedväggen?
Korrekt att det går en vakuumslang från spjället på insuget ner till pumpens högra överkant (Sett från v.framskärm). Tror inte endast det är ett lock utan att du delar pumpen där, men kan ha fel.
Vill helst ha 100% klara besked men tack för svar.

Svar nej
Sitter en skruv med en kontramutter på i bakkant på pumpen.
Lossa muttern och skruva ut skruven ett halvvarv och dra åt muttern igen så är det klart.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav Oljebrännarn » 2013-06-19, 01.41.22

Okej. Tråden kan låsas pga oväntad händelse - Mot all förmodan så skaffade jag mig en chaufför för att det var groggdags, "råkade" slumra till i baksätet och när jag titta fram så möttes jag av en oljetrycksmätare som var i bött å en förare som höll fulla spjäll...Väldigt... klyftigt -.-

I vilket fall, ska ner en 300d i 123an imorgon, plockade ut 220in idag.


MVH
Oljebrännarn
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-06-09, 05.35.15

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav osla » 2013-06-19, 13.34.29

tänk på att du måste korta växelstag och göra nya fästen för växellådsbalken. sen kommer nog inte gasstagen att stämma heller. har precis gjort detta byte fast från 240D till 300D i en 123:a. och äen motorfästena skiljer lite, dom som sitter i blocket, bulten genom motorkudden är kraftigare på 300 än på dom mindre fast du har ju kvar fästena från din gamla motor så bara flytta över
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav Oljebrännarn » 2013-06-19, 13.38.35

Hade räknat med att korta växelstagen, ändra växellådsbalken och korta kardanen, enda skillnaden mellan motorfästena är väl endast att 220/240in har sina "böjda"/krökta ännu mer än 300an?

Japp, har kvar fästena från 220in, hela motorn står på pall bredvid motorn, tänkte inte skicka iväg den förrän 300an går som den ska
Oljebrännarn
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-06-09, 05.35.15

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav osla » 2013-06-19, 17.40.26

krökningen vet jag inte, men motorn vi lyfte i hade fästena kvar och vi trodde att det skulle vara samma, men enda vi märkte var att när vi fått ner motorn på kuddarna så var bultarna genom kuddarna får små för 300 fästena men dom passade mot fästena i bilen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav Oljebrännarn » 2013-06-19, 18.12.55

Okej, är det något annat man bör tänka på som du vet om på rak arm? Då syftar jag på transmissionen framförallt. Te.x ifall ni kortade din kardan, hur växelstagen kortades m.m
Oljebrännarn
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-06-09, 05.35.15

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-06-19, 21.36.49

Oljebrännarn skrev:Okej. Tråden kan låsas pga oväntad händelse - Mot all förmodan så skaffade jag mig en chaufför för att det var groggdags, "råkade" slumra till i baksätet och när jag titta fram så möttes jag av en oljetrycksmätare som var i bött å en förare som höll fulla spjäll...Väldigt... klyftigt -.-

I vilket fall, ska ner en 300d i 123an imorgon, plockade ut 220in idag.


MVH

Hmm
Kollar du aldrig på oljestickan att det finns olja i eller tappade du oljepluggen?
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav Oljebrännarn » 2013-06-19, 21.58.20

W115_220D skrev:Hmm
Kollar du aldrig på oljestickan att det finns olja i eller tappade du oljepluggen?


Jo, oljenivån var precis som den skulle, pluggen sitter precis där den ska sitta.
Troligtvis har oljepumps-axeln gått och därav tappat oljetryck och sedan nöp den, kan inte svara hur lång tid det gick från att han tappade oljetryck till den nöp.

I fortsättningen, försöker du vara spydig på något vis så skit helt enkelt i att kommentera, ingen gillar en arrogant attityd. Speciellt inte på ett ställe där alla delar samma intressen. Kunnig som okunnig.


MVH
Oljebrännarn
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-06-09, 05.35.15

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-06-19, 22.24.14

Oljebrännarn skrev:
W115_220D skrev:Hmm
Kollar du aldrig på oljestickan att det finns olja i eller tappade du oljepluggen?


Jo, oljenivån var precis som den skulle, pluggen sitter precis där den ska sitta.
Troligtvis har oljepumps-axeln gått och därav tappat oljetryck och sedan nöp den, kan inte svara hur lång tid det gick från att han tappade oljetryck till den nöp.

I fortsättningen, försöker du vara spydig på något vis så skit helt enkelt i att kommentera, ingen gillar en arrogant attityd. Speciellt inte på ett ställe där

Är faktiskt inte spydig om du tror det.
Har hänt mig en gång att jag tappat oljepluggen trots att jag var hundra säker på att den var ordentligt åtdragen.
Detta hände på en 240d motor jag hade i en fena.

alla delar samma intressen. Kunnig som okunnig.


MVH
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav Oljebrännarn » 2013-06-19, 22.30.40

W115_220D skrev:Är faktiskt inte spydig om du tror det.
Har hänt mig en gång att jag tappat oljepluggen trots att jag var hundra säker på att den var ordentligt åtdragen.
Detta hände på en 240d motor jag hade i en fena.



Jag uppfattade din kommentar som spydig - därav skrev jag det. Mitt missförstånd ifall du inte avsiktligt försökte dumförklara mig, för så kändes din kommentar (Speciellt det med att jag inte skulle ha kollat oljan...) Men men, med enbart text kan mycket uppfattas annorlunda.

Jodå, vet om att det kan ske, men den varken läckte eller tryckte olja på något ställe;(

MVH
Oljebrännarn
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-06-09, 05.35.15

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-06-19, 22.36.55

Oljebrännarn skrev:
W115_220D skrev:Är faktiskt inte spydig om du tror det.
Har hänt mig en gång att jag tappat oljepluggen trots att jag var hundra säker på att den var ordentligt åtdragen.
Detta hände på en 240d motor jag hade i en fena.



Jag uppfattade din kommentar som spydig - därav skrev jag det. Mitt missförstånd ifall du inte avsiktligt försökte dumförklara mig, för så kändes din kommentar (Speciellt det med att jag inte skulle ha kollat oljan...) Men men, med enbart text kan mycket uppfattas annorlunda.

Jodå, vet om att det kan ske, men den varken läckte eller tryckte olja på något ställe;(

MVH

Det är ju så att Shit happends.
Hade ju varit intressant att veta vad som egentligen hänt med din motor.
De brukar ju gå minst 50.000 mil utan att sådana saker händer.
Sitter ett litet lock precis framför insprutningspumpen ovanpå blocket som lossas med en skruv på sidan (M6) vill jag minnas.
Där under sitter en vinkelväxel som är till oljepumpen. Har det hänt något där eller är det pumpen som rasat?
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Skruva dieselpump 220d -78

UNREAD_POSTav Oljebrännarn » 2013-06-19, 22.47.12

W115_220D skrev:
Det är ju så att Shit happends.
Hade ju varit intressant att veta vad som egentligen hänt med din motor.
De brukar ju gå minst 50.000 mil utan att sådana saker händer.
Sitter ett litet lock precis framför insprutningspumpen ovanpå blocket som lossas med en skruv på sidan (M6) vill jag minnas.
Där under sitter en vinkelväxel som är till oljepumpen. Har det hänt något där eller är det pumpen som rasat?



Så sant, så sant!

Precis, luskat lite i det men inte lagt någon större mängd tid på det, lägger tiden på bytet istället.
220in körde jag in på 62.000 för ca 1.5-2 veckor sen, dvs ganska precis 1 vecka innan det hände. Jag tror att det oljepumpen som gav upp, tror även att det var ett oljetryck som sjönk sakta med tanke på att jag inte tappade ut någon olja (Som te.x om pluggen åker eller om en slang går sönder). Men min chaffis är en "talare", sån som kan prata mycket men förstår lite. Så tror att han bara körde, för han verkade förvånad när jag bad honom stanna för att de inte va nå oljetryck. Fast det borde jag förstått när jag som var dyngrak fick starta bilen respektive stänga av bilen åt honom (Starta den sista resan när vi skulle hem och stänga av den på stället vi skulle ifrån).. Men men..

Har du någon erfarenhet av 5cyl 300d så dela gärna med dig, jag kan väl de grundläggande om dem men är det något typiskt som kan va bra å veta så lär jag mig gärna mer.

MVH
Oljebrännarn
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2013-06-09, 05.35.15

Nästa

Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst