Mycket riktigt var chassinr 107023-12-007291 stansat på frontbalken och samma nr fanns präglat på metallbrickan ett stycke därifrån. Dessutom fanns en plåtskylt fastsatt med popnit till höger om reservhjulsluckan i bagageutrymmet med samma nummer. Det har jag aldrig sett förut.
Jag frågade säljaren om bilen stått stilla länge. Nej vi körde ner den från Falkenberg fick jag till svar... Enligt samma säljare har bilen varit igång varje sommar och brukats som sommarbil vackra dagar. I maj 2001 besiktades bilen senast enligt transportstyrelsen vid mätarställningen 172449km. Idag stod mätaren på 173065km. Den har alltså rullat 616km på 17,5 år. Det måste varit väldigt dåligt väder kring Falkenberg rätt länge.
Bilen är troligtvis omlackad vid något tillfälle, då någon satt en lapp i motorrummet med färgkoden DB861. Den ser fräsch ut, men luktar muggigt i kupén som om den stått väldigt länge.
Ekerfälgar sitter på och en Pentafälg ligger som reserv.
Vacuumbälgen som styr värmeventilen till kupén var trasig, flera slangar i motorrummet var upptorkade och spruckna, bland annat den som går från vänster ventilkåpa till den där grejen där man ställer tomgångsvarvtalet. Där jag tittade efter rost ( golv på förarsidans vänstra sida, ovanpå vänster strålkastare från hjulhuset, i hjulhuset vänster fram mot kupén) kunde jag inte se eller känna något oroväckande. Nedre länkarmsfästena som brukar spricka är heller inget problem, som jag kunde se var hjälpramen bytt till den som används på bilar efter 1985 där de fästena är av annan utformning. Däremot läcker motorn olja någonstans. När jag skulle titta på länkarmarnas infästning lade jag handen på golvet för att stödja mig och där var rejält blött med olja.
Nyinkommen står det i annonsen, men de har redan hunnit sänka priset med 20 tusen. Den prissänkningen var inte utskriven i hallen.
Kunde inte se sufletten eftersom hardtopen satt på. Inredningen var såvitt jag kunde se utan skador.
Säljaren skulle försöka få tag på vagnskortet (sa han) så att man får reda på hur det egentligen ligger till. Han lovade återkomma till mig när han visste mer. de hade ingen annan dokumentation om bilen.