Service hos MB -vad kan man förvänta sig?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Service hos MB -vad kan man förvänta sig?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2016-05-24, 13.42.32

Gjorde nyss en sk. B-service (inte den minsta alltså) hos auktoriserade MB-handlaren Landrins på min C-klass som rullat 7000 mil. Tyckte det kändes bra att ta det på en ”riktig” verkstad som kan sitt jobb och då dessutom ha detta i den elektroniska serviceboken. Det är faktiskt inte speciellt mycket dyrare än Mekonomen heller.
Jag kanske hade lite för stora förväntningar men kände samtidigt till en del småbrister som jag nog trodde verkstan skulle notera på protokollet. T.ex är batterispänningen knappt 12V, framdäckens mönster 3 mm, sprickor i framrutan och ev.litet klonk i framvagnen.
Men det fanns inget sagt om detta i protokollet och då vet jag inte om det ingår i kontrollpunkterna eller ej. Jag tycker dock att en service samtidigt ska notera ifall det finns några slitage på bilen som kanhända inte klarar sig tills nästa service. Jag vill ju t.ex inte om ett par månader bli stående med ett startbatteri som är helt slut.
Eller begär jag för mycket nu?
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Service hos MB -vad kan man förvänta sig?

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-05-26, 21.53.28

batterispänningen vid vila efter ett dygn är 12.3v, utan någon belastning? så som bilelektronik och annat?
Rent spontant så är inget av det du postade en del av "service" så som jag tänker det, utöver framvagnsklonket beroende på vad för klonk det faktiskt är.

Lämnar man in en bil på någorlunda omfattande service så tycker man att de borde göra en enklare genomtitt av uppenbara fel och erbjuda fix på dem.

Men, troligtvis kollar de vad generatorn ger i laddning, dvs när bilen är igång, och det får vi isåfall hoppas är riktigt, däck kan de kanske nämna, men är det en större verkstad så är det kanske inte något de bryr sig om, framförallt om de inte säljer däck, eller har samarbete med någon som gör.

Borde höra till Kundservice att förklara att däcken är på väg att ta slut,
I stil med: vi kollade pris med Däck&Fix AB som ligger granne, och ett par nya framdäck av motsvarande sort kommer kosta dig 860:- styck monterade och klara. vill du att vi fixar det samtidigt?

MEN generellt sett så är det inte den typ av service folk efterfrågar, och det är viktigare att spara några hundringar än att få en verkstad som gör det där lilla extra, vilket märks i alla brancher.
Extrajobbar i ett serviceyrke, och vågar nog påstå att vi är ett av få företag som faktiskt gör det lilla extra inom vårt område.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Service hos MB -vad kan man förvänta sig?

UNREAD_POSTav MB250SL » 2016-05-27, 14.09.20

Man får bara känslan då man hämtar ut bilen från service att den nu är totalt genomkollad, dessutom säger killen bakom disken att "nu funkar den ett år till".

-Ja, det kan vara så att dom kollar batterispänning under laddning från generatorn och då var den OK, när motorn är avstängd är det mera tveksamt. Efter att min bil har vilat över natten brukar spänningen ligga på knappt 12,1 V. I det här fallet är det ett AGM-batteri. Jag har fått lära mig att batterier vid den spänningen har mellan 25- 50% kapacitet kvar. Ett fulladdat sådant batteri ska teoretiskt ligga på 12,7-12,8 V, fast i verkligheten kanske man har 12,6V.
-Spricka i framrutan förstår jag att dom inte anmärker på för det ser jag ju själv.
-Framdäcken på 3 mm, ja dom klarar väl denna sommar med lite tur. Men här har man ju möjlighet att sälja in både däck och tjänster.
-Klonk i framvagn -kan vara inbillning.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15

Re: Service hos MB -vad kan man förvänta sig?

UNREAD_POSTav Kölis » 2016-05-27, 18.43.11

Det finns ju ett protokoll att gå efter och det printar den seriösa verkstaden ut och lämnas till serviceteknikern som ska göra servicen. Dessa punkter ingår, även provkörning av fordonet för att höra missljud eller om bilen drar snett, bromsarna pulserar mm. Allt det där gör den seriösa verkstaden och kunden får en fin bil, eller så får kunden besked om de brister bilen har.

Då jag driver verkstad själv så vet jag reaktionen hos några kunder, de är inte kunder hos mej efter det.. Är det bara för att ni ska få mer jobb? Varför fyllde ni dyr spolarvätska, det kunde jag ju gjort själv! Lämnar man ut en bil med tom spolarbehållare så blir det istället, fan kunde ni inte fyllt i spolarvätska? Det är inte lätt att vara alla tillag typ..
Men du har som kund alltid rätt till ett serviceprotokoll och ett protokoll på felkoder.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron