av MB250SL » 2014-08-07, 10.36.27
Tänkte be om några goda råd från den samlade expertisen.
Jag har gått och grunnat på att kanske sälja min SL320-99 till förmån för ett fint exemplar av föregångaren, R107. Trivs i och för sig bra med R129 som är den cabriolet som erbjuder den bästa komfort och kvalitetskänsla jag hittills upplevt (och jag har haft ett antal cabbar av vitt skilda bilmärken -även MB). Men jag skulle gärna ha något med lite mer "veterankänsla".
Nu är det ju så att R129 är en modell som i vårt land har en högst varierande prisbild, det finns bilar med ibland höga miltal och/eller tveksam bakgrund som annonseras ut påfallande billigt samtidigt som fina exemplar kan bjudas ut för betydligt högre belopp. Och visst -det lönar sig ofta att köpa något som inte strular utan levererar vad broschyren utlovade då de var nya. Men ärliga och fina bilar dras ofta nedåt i pris av de billiga "buskarna", i alla fall då folk scannar bland annonserna och automatiskt utesluter bilar över en viss prisnivå. De verkligt seriösa kanske tänker ett steg till men det gör att antalet presumtiva köpare smalnar av.
Om man tittar på utbudet i Tyskland upptäcker man även där att prisspannet är ganska stort men att det är uppflyttat ett eller några snäpp, jag tror att snitt-R129-an i Tyskland generellt är dyrare än i Sverige. Jag kan också tänka mig att det finns riktigt fina pärlor därnere som då har priser betydligt högre än våra men det finns också riktigt billiga vrak.
Håller ni med eller?
Då till min fråga; jag som då har en bil med endast 5500 mil på mätaren, väldokumenterad bakgrund med få ägare och en bil i toppskick, kan det vara idé att försöka sälja i Tyskland i stället?
Jag förstår att det finns ett motstånd från tyskarnas sida att köpa utomlands, kanske större än vi svenskars motstånd mot att handla i Tyskland. Men om man lägger sig på ett utgångspris som ligger något lägre än det motsvarande bil i Tyskland ligger på för att göra den attraktiv -kan det funka då?
Någon som har erfarenhet?
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)