av Svento » 2018-01-24, 20.36.15
Okej...
Jag har beslutat mig för att få den nästintill total-demolerade fronten reparerad. Det är säkert vansinne, men vad jag än väljer att göra kommer att bli vansinne nu.
Det har inte varit helt lätt att ta ut riktningen i den post-apokalyptiska situation som jag nu har hamnat i.
För att vara brutalt ärlig: Mitt liv är nog typ slaget i spillrer efter kraschen då härom veckan. Jag har ingen aning om hur jag ska få ordning på saker och ting. Men säkert är, att utan bil kommer jag inte att ha en chans. Det gäller inte 'bara en bil', utan allt det som inte är möjligt utan den. Det finns omständigheter av mer symbolisk natur som har stor betydelse, men jag väntar gärna med att gå in på såna detaljer.
-
Nu till själva det praktiska.
Det måste bli snyggt, men det får i princip inte kosta nåt. Lycka till...
Jag är således i desperat behov av tips på hur jag kan hitta billigare lösningar. Alltså framför allt vill jag veta mer om i vilken grad delar från liknande samtida modeller kan tänkas vara kompatibla. Lär ju vara betydligt lättare att hitta exempelvis kofångare till dom billigare modellerna.
Jag uppskattar även kreativa och okonventionella lösningar. Nu handlar det här inte om bilens värde vid en eventuell kommande försäljning. Inledningsvis vill jag helt enkelt rädda bilen från skrotning. Det ska bli snyggt, men det behöver inte se 100% original ut. Det är inte det som mina barn är intresserade av. Och när det gäller dom delar som normalt inte syns, så är jag väldigt frisinnad. Det går att fixa i framtiden. Tänker exempelvis på has-plåten, en sån borde väl inte vara alltför svårt att själv bocka till? Övre front-plåten likaså, borde gå att få till en fullt duglig och fungerande konstruktion med platt-järn eller nåt.
Vänster framlykta är också pulveriserad. Vet inte hur lätt det är att hitta begagnat eller vad sånt kostar. Men jag har en alternativ lösning där, ett chassi där man monterar två runda - amerikanska varianten alltså. Jag lekte lite och gjorde en prototyp med en sån dubbel fram-lykta till BMW. Fäste den i en bit plåt, och föreställde mig blinkare samt lite lister och sånt. Såg stil-troget och rätt ut - 'amerikanskt'... Inte alls hemslöjdat, vilket känns som att det är huvudsaken. Kände mig helt nöjd med resultatet, och jag tror barna skulle acceptera det.
Så från djupet av mitt hjärta ber jag alla eventuella puritaner om ursäkt. Jag är inte ute efter att förstöra bilen, utan att rädda den. Det är inga extravaganser jag är ute efter. Så jag är tacksam för alla tänkbara tips.