Reflektion till klubben! Hugget och malet samt lite styckat?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Reflektion till klubben! Hugget och malet samt lite styckat?

UNREAD_POSTav petgre » 2014-04-20, 20.55.02

Hej Styrelsen !

För min del, strunta i medlemsmatrikeln (Å när uppfann man det ordet??)
Sen ser ni till för att alla registrerade medlemmar så kan man SÖKA efter det som önskas.
Struntar fullständigt i alla sorterade på efternamn, vill t.ex. hitta alla som har R129. Boken är tyvärr helt värdelös för detta. Vi måste inse att vi lever i ett icke matrikelbaserat århundrade.
Kommer inte ihåg vad det stod att den kostade men troligen en viss aktningsvärd summa.
Gissar på att de flesta kollar att deras namn finns med, sen - NADA???

Jag kan tex tänka mig att fixa en R129 träff, hantera organisationen runt detta osv. Vill söka - hitta alla email, skicka erbjudanden osv.

Så snälla styrelse, väx upp!, glöm brev och annat som ingen idag ens vet vad det är. Gå klivet in i den riktiga världen.

Om vi återspeglar till föregående års Europa resa, det är klart att det inte fungerar om vi ska skicka brev fram och tillbaks, inte en j--l orkar vara med på detta. Lite tråkigt men jag försökte hjälpa till och ÅKTE SJÄLV. Återkopplingen enligt tidningen var att vi åker i år i stället. Inte hört ett ord?
Se till att personer som orkar/kan/vill och KLARAR AV DETTA RENT PRAKTISKT organiserar en resa.

Sen, högst personligen - jag skiter FULLSTÄNDIGT i alla gamla antika tågbanor och annat gammalt skit vi ska besöka hela tiden. Jag gillar bilar, jag älskar Mercedes, jag älskar allt runt detta - nytt som gammalt. Museet var fantastiskt. Jag bryr mig inte om en smaltågsbana någonstans i Europa.

Jag vill köra min bil, träffa likasinnade, lära mig hur allt fungerar - inklusive universum och allt annat :lol: OCH inte titta på tåg.

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men inte fasen ska vi behöva en ytterligare MB klubb. Jag vill ha roligt, se häftiga och spännande bilar, kunna köra på bana (tills nån jä..l säger vad det kostar) och känna MB identiteten.

//Är det inte Sylwe som rör till saker och ting så finns det alltid en annan galenskapare som ha åsikter
//Riktigt stor och glad avslutning på påsken - kom just hem från Elmia. Såg max 10 MB...
//Peter
petgre

Re: Reflektion till klubben! Hugget och malet samt lite styc

UNREAD_POSTav Marie » 2014-04-20, 21.35.16

Hej Peter.
Jag håller med dig om i stort sett allt. Den där matrikeln är ett hopplöst missfoster som tyder på att de som totat ihop den inte har ens en antydan till susning om Mercedes. Min och flera andra 400SE har plötsligt förvandlats till 126:or i matrikeln.
Vad jag vet fanns 400SE enbart som 140:a, inte alls som 126:a eller något annat karossnummer för den delan....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-04-20, 21.45.41

petgre skrev:Hej Styrelsen !

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men inte fasen ska vi behöva en ytterligare MB klubb. Jag vill ha roligt, se häftiga och spännande bilar, kunna köra på bana (tills nån jä..l säger vad det kostar) och känna MB identiteten.

//Riktigt stor och glad avslutning på påsken - kom just hem från Elmia. Såg max 10 MB...
//Peter

Är helt med på vad du menar, tror dessvärre det är dåligt med Styrelsebesök på detta forum, finns ju några stämmor om året (gissar jag?) som man kanske bör ta sig till om man vill ha förändring.

Medlemsmatrikeln skulle man ju kunna maila ut som Exceldokument till alla medlemmar, men en fysisk kopia har sina fördelar, den sprids inte lika lätt i cyberrymden, och framförallt de med en fin gammal halvmiljons ståendes vill antagligen inte att internetet och eventuella skurkar ska få den informationen för lätt serverad. (så det finns en vinst med enbart en fysisk kopia) den göms i en hylla och blir dammig.

skulle du be snällt kan man ju tycka att de kunde maila dig en lista med alla r129 bilar som du själv får ta kontakt med, men jag har ingen aning hur styrelsen ser ut eller vilka det är...

--
vad gäller bankörning finns det ju annat folk som ordnar, är det enbart mercor du vill rulla runt med så är de färre, framförallt om de ska vara i "originalskick"...
var på Anderstorp nu i höstas och rastade dieseln, 1200riksdaler för 09:00 till 18:00, 35 minuter drifting, 20minuter bankörning, 35 drifting, 20min bana osv osv. så ganska mycket körning för pengarna, men då är det ju inga personer som fiser runt i en w126 eller liknande.
Vill du köra bana för att mysa runt är det kanske fel, vill du testa vad den går för och hur den beteer sig med uppställ i hundra så är du rätt ute :lol:

bankörningen var förhållandevis "civiliserad" med... en del halvtrötta bilar och folk som tog det lugnt, driftingen ska man nog inte ge sig på om man är rädd om lack och skyr stenskott..

/Linus
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav sl500 » 2014-04-22, 07.12.12

Är det inte Sylwe som rör till saker och ting så finns det alltid en annan galenskapare som ha åsikter
//Peter

tack peter.
vh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2014-04-23, 01.00.37

Nu blev det väl rätt mycket gnäll här; "Matrikel" är ett gammalt fint uttryck för en förteckning med
"namn och vissa levnadsdata för medlemmarna av en kår, förening ... etc", även "Rulla".
Kan härledas till förra halvan av 1600-talet, allt enligt Svenska Akademien.

För de av oss som fortfarande kan hantera en bok och orkar bläddra, samt ev har intresse av R129,
kan man i nämnda matrikel gå till sidorna 366 f.f och där finna ett rätt stort antal av denna modell.
Trots MB:s lite förvirrade modellbeteckningar (500SL resp SL500) får man en samlad bild över
innehavarna av modellserien i fråga.
Utskick av medlemsförteckning i Excelformat kan ni glömma, PUL sätter stopp för det.
(Varför i hela friden får jag rättstavningskorrigering in English, stopp blir stop och över blir over??)

Matrikeln är lite småfräck, i samma stil som en äldre instruktionsbok, jag utgår från att frågan om
matrikelns utgivande har tagits upp på vederbörligt sätt på stämmor eller möten.

Är man medlem i en förening och vill påverka är det fullt normalt att delta på årsmöten, eller
på annat sätt påverka i första hand styrelsen, eller valberedningen om man vill ha förändringar av
den valda styrelsen. I de flesta ideella föreningarna brukar inte folk köa för att engagera sig, flera
av er ovan är säkert välkomna att delta....!

Järnvägar ja, tacksamt att några ställer upp och ordnar resa, alla är inte bilnördar som vill sladda
runt på banor, utan vill kanske ta del av kulturarvet inom näraliggande områden (transporter), jag
tycker man ska ha viss respekt för att vi alla har lite varierande inriktning på vårt fordonsintresse.

/Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist

UNREAD_POSTav petgre » 2014-04-23, 11.07.57

Vad jag försöker belysa är att för ett stort antal personer så är det slöseri med pengar att trycka upp medlemsboken, den hamnar bara i lådorna.

Sen vad det gäller utskick, så sätter inte PUL stopp för detta då vi alla är med i en förening och räknas som sluten grupp, har du lämnat din email så kan föreningen använda adressen.
Om nu personer i föreningen besitter kompetensen att hantera utskick.
Jag, liksom många får utskick om aktiviteter inom min region som exempel.

Resor är bra om de blir av, min kanske syrliga kommentar gäller i mångt och mycket att inget händer när kommunikationssättet är brev i dagens it-värld.

Tåg och annat är självfallet upp till var och en, liksom bankörning. Men som förening känns det lite insnöat ibland, vilket troligen kan ha att göra med att det är helvetiskt svårt att få personer att ställa upp på ideellt arbete. Se bara på denna hemsida, som med rätta kritiserats under flera år. Inget händer. Ändå är vi uppenbarligen en ganska stor grupp människor som trots allt nyttjar detta forum
då behovet finns och är stort! Vilket med viss humor belystes :roll:

Lofqvist skrev: "Matrikel" .... Kan härledas till förra halvan av 1600-talet, allt enligt Svenska Akademien

//Peter
petgre

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-04-23, 16.41.23

Har du anmält dej till föreningsstämman på Täby Park Hotel 10 maj? Där kan du lufta dina tankar och känslor och får även en god lunch, den ingår i ditt medlemskap i klubben. Gnäll inte här utan närvara vid klubbens årsmöte och gärna med motioner som är insända i tid enligt klubbens stadgar. Jag lovar att dina synpunkter kommer att bli respekterade.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav petgre » 2014-04-23, 19.45.47

Hej Kölis

Jo visst, du har helt rätt, men det är en bra bit att åka, bor på gård så tiden finns inte just nu. Sådd och annat hemmavid. Vilket är dåliga ursäkter för att man är lat och bekväm, samt livrädd för att bli för engagerad. Vilket är en än värre ursäkt. Jag har försökt tidigare att bistå, med resan förra året som rann ut i sanden.

Det jag vill komma till är att styrelsen borde kolla och vara med och kommentera på detta aktiva forum, samt nyttja de media som är tillgängliga idag. Dit räknar jag inte medlemsmatrikeln!

//Peter
petgre

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-04-23, 22.26.16

tidningen får man väl ändå säga är ett någorlunda vettigt medium? och mail har de varit mig behjälplig via...

Förstår dig väl Petgre, men tyvärr blir nog inte ventileringen här något mer än klagosång, ingen (typ) av oss som hänger här har någon direkt makt, och tror de flesta saknar kämpaglöd nog att vilja slåss för din sak :roll:

knåpa ihop ett välskrivet mail, ring ett samtal till någon i styrelsen så ökar vi i alla fall chansen att något konstruktivt händer.. :P

---
själv bor man i Göteborg, studerar heltid, och skruvar bilar på den andra heltiden, och så ska man dessutom försöka hinna med att ta en öl och leta giftasvirke. :lol:
har helt enkelt inte tid att slåss för nya forum och annat trevligt.. 8)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav petgre » 2014-04-23, 22.57.47

Då slutar vi med klagosången :P
Mer tänkt som reflektion...
Lycka till med studier och annat!

//peter
petgre

Återvänd till Fri diskussion