problem med oljetryck och varvtal

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

problem med oljetryck och varvtal

UNREAD_POSTav Robert380SL » 2013-09-29, 18.13.14

Min bil (380SL-84) har nu plötsligt, efter en mycket bra bilsommar, börjat bete sig konstigt. När jag t.ex. står vid en STOP-skylt och ska åka iväg så "dör" motorn. Oljetrycket ligger på ca 2 men vid gaspådrag sjunker trycket hastigt och motorn dör. Efter omstart och försiktigt gaspådrag så går det bra. Men så här ska det inte vara.
Åkte till föräldrarnas garage och mätte samt justerade tomgången lite till ca 750rpm men felet kvarstår.
Är det någon som har råkat ut för samma symptom dvs att motorn bara "dör"? Vad kan vara felet?
Hoppas att någon kan hjälpa mig.

Med vänlig hälsning
Robert
Robert380SL

Re: problem med oljetryck och varvtal

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2013-09-30, 18.08.32

rent spontant så när oljetrycket sjunker som det beskrivs är vanligt att det är för lite olja i tråget och det åker bakåt vid acc och pumpen suger luft därav fallande oljetryck .

men är det ok med olja i motorn? och det du kan göra snabbt ha igång motorn ta av oljepåfyllnings locket kolla om det kommer med olja genom kam röret inte droppande utan en stråle jämn stabil.

att motorn dör är en nog en annan femma och enklare att pyssla med om man säger än inre motor arbeten.

jag hade börjat med att kolla dom bitarna först.

kolla olje nivån och har man bytt oljefilter ? om inte hur länge har det suttit där?

om allt detta verkar okay .

gänga ut oljegivaren som sitter i oljefilterhuset skaffa en mekanisk mätare och testa med den för att kunna vara säker. kvarstår felet finns det antingen oljereducerings ventilen i blocket stänger inte ordentligt ..

eller oljepumpen börjar vissna men mycket visar sig genom att kolla mekaniskt oljetrycket

altså en passande gänga med slang och mätare kan lösa mycket huvudbry

att motorn dör kan man lösa sen
fullboost67

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC