av mercedesguy00 » 2022-05-05, 08.41.35
Hej!
Jag har problem med kopplingen på min w124 e220t med en 5 växlad manuell låda. För några månader sedan hade jag bekymmer med att kopplingen tog väldigt dåligt, det var precis när kopplingspedalen var nedtrampad i botten som det gick att få i växlarna. Då bytte jag huvudcylinder och slavcylinder till kopplingen samt röret som går mellan dom och luftade systemet. Efter detta försvann problemet men nu igen 3-4 månader börjar liknande problem komma tillbaka, men om än värre. Även om jag har trampat ner kopplingspedalen längst ner och försöker få i en växel så känner man hur bilen liksom drar framåt även om växeln inte gått i ännu, den frikopplar alltså inte helt. Pumpar jag 10 gånger på kopplingspedalen kan det gå att slå i en växel med våld. Jag har luftat systemet ytterligare 3 gånger (Pumpat bromsvätska baklänges från nippeln på slavcylindern samt provat ett annat sätt som jag blev tipsad om), dock utan något resultat! Det konstiga är att ibland frikopplar bilen hur fint som helst och växlarna går att få i helt normalt. Ibland när jag gör till jobbet (30 min färd) går allt helt problemfritt. Sen när jag ska åka hem kan det nästan vara omöjligt att växla.
Vad kan vara fel, slavcylindern som spökar?