Jag har idag provkört och provat min SEb -65 för att få ordning på den dåliga tomgången.
När den väl blivit varm dog motorn när man släppte gasen och frikopplade, vilket blir pinsamt i stadstrafik. Om den stod på tomgång sänktes varvtalet sakta och lugnt tills den till slut stannade. Inga problem att starta igen och för övrigt går den riktigt bra!
Bilen har stått i över två år, men har nu kommit i trafik igen. Jag har bytt alla bränsleledningar och slangar liksom alla lösa delar i tändsystemet och ställt in tändpunkt mm.
Den första åtgärden efter besiktningen var att byta bränslefiltret. Det var många år sen sist - en imponerande liten hög gick att tömma ut och såhär såg det ut när det torkade. Instruktionsboken rekommenderade byte av filter 2ggr/år och det hade nog sina skäl - bensin är skitigt.
Vaska rost.JPG
Detta gjorde ingen skillnad, så nästa steg var att misstänka tjuvluft från bromservot, men efter att ha satt på en ny slangbit på insuget och pluggat den märktes ingen skillnad.
Då kom jag på att CO-halten var löjligt låg när SBP mätte; 1-1,5%, så fram åkte verkstadshandboken och efter en stunds läsning hittades instruktionen hur man ger fetare, respektive magrare, bränsleblandning med hjälp av justerskruven längst bak på insprutningspumpen. Ett hack åt höger skulle man skruva för att få fetare blandning.
Nu gick bilen bättre med stadigare tomgång och den självdog inte lika snabbt, men lik förmårrat sänker den sakta men säkert tomgångsvarvtalet tills den stannar.
Jag söker nu efter tips på hur jag skall gå vidare - att ge ännu fetare blandning känns som om det vore en "quick-and-dirty" lösning. Har någon som läser detta Fingerspitzgefül (som tysken säger) med Einspritzsystemet så kommentera gärna!
En ledtråd kanske detta är: På venturiröret längst fram på insuget sitter en tvåpolig elkontakt som inte är ansluten till något. Se mitten av bilden, den är monterad med insexskruvar. Har försökt hitta en bild i de handböcker jag har men inte hittat något och det elschema jag har säger inget heller.
Venturi_1.JPG
Några idéer, någon? Det kan vara så att delar av ett insug för en annan motortyp nån gång monterats men i så fall från vad?
Säga vad man vill om Mercedesägande, men spännande är det!
Så lagom Besserwisser
Klotjohan