Dålig tomgång 220SEb

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Dålig tomgång 220SEb

UNREAD_POSTav Klotjohan » 2011-09-21, 21.00.52

Jag har idag provkört och provat min SEb -65 för att få ordning på den dåliga tomgången.
När den väl blivit varm dog motorn när man släppte gasen och frikopplade, vilket blir pinsamt i stadstrafik. Om den stod på tomgång sänktes varvtalet sakta och lugnt tills den till slut stannade. Inga problem att starta igen och för övrigt går den riktigt bra!

Bilen har stått i över två år, men har nu kommit i trafik igen. Jag har bytt alla bränsleledningar och slangar liksom alla lösa delar i tändsystemet och ställt in tändpunkt mm.

Den första åtgärden efter besiktningen var att byta bränslefiltret. Det var många år sen sist - en imponerande liten hög gick att tömma ut och såhär såg det ut när det torkade. Instruktionsboken rekommenderade byte av filter 2ggr/år och det hade nog sina skäl - bensin är skitigt.
Vaska rost.JPG


Detta gjorde ingen skillnad, så nästa steg var att misstänka tjuvluft från bromservot, men efter att ha satt på en ny slangbit på insuget och pluggat den märktes ingen skillnad.

Då kom jag på att CO-halten var löjligt låg när SBP mätte; 1-1,5%, så fram åkte verkstadshandboken och efter en stunds läsning hittades instruktionen hur man ger fetare, respektive magrare, bränsleblandning med hjälp av justerskruven längst bak på insprutningspumpen. Ett hack åt höger skulle man skruva för att få fetare blandning.

Nu gick bilen bättre med stadigare tomgång och den självdog inte lika snabbt, men lik förmårrat sänker den sakta men säkert tomgångsvarvtalet tills den stannar.
Jag söker nu efter tips på hur jag skall gå vidare - att ge ännu fetare blandning känns som om det vore en "quick-and-dirty" lösning. Har någon som läser detta Fingerspitzgefül (som tysken säger) med Einspritzsystemet så kommentera gärna!

En ledtråd kanske detta är: På venturiröret längst fram på insuget sitter en tvåpolig elkontakt som inte är ansluten till något. Se mitten av bilden, den är monterad med insexskruvar. Har försökt hitta en bild i de handböcker jag har men inte hittat något och det elschema jag har säger inget heller.
Venturi_1.JPG

Några idéer, någon? Det kan vara så att delar av ett insug för en annan motortyp nån gång monterats men i så fall från vad?

Säga vad man vill om Mercedesägande, men spännande är det!

Så lagom Besserwisser
Klotjohan
Klotjohan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-09-10, 21.03.16

Re: Dålig tomgång 220SEb

UNREAD_POSTav Klotjohan » 2011-09-25, 21.39.28

Tack Sylve som ställde upp och gav en lång och utförlig privatkonsultation som hjälper en bra bit på väg!
Efter denna vet jag nu att följande finns kvar att göra:
-Byt bränsletankssilen! Ser bensinfiltret ut som på bilden är det värt att kolla upp hur det är ställt i tanken. Är silen igengeggad kan det vara tilräckligt för att hindra bränsleflödet.

Jag kommer också att ställa upp pumpen ytterigare för fetare blandning och hålla koll på stiften så att de inte sotar. Dessutom bör oljenivån i insprutningspumpen kollas.

Och sedan den mystiska kontakten utan anslutningar. Enligt Oraklet Sylve är antagligen venturin taget från en bil med automatlåda. Dessa (även med förgasarmotor) skall ha vad verkstadshanboken kallar neutralgaskontakt eller "vridkontakt på gasspjället" som öppnar detta en aning när växel läggs i. Svårare än så var det inte!

Lite Besserwissrare än förut!
Kolotjohan
Klotjohan
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-09-10, 21.03.16


Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst