Vad skiljer motorerna? M 103

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Stjärnskådarn » 2011-09-07, 23.05.24

Har en 300SE-88 med motor:103.981 180 hk. Och en 300E-88 med motor 103.983 188 hk.
Undrar nu vad det är som skiljer dessa motorer åt eftersom hästkrafterna är olika?
Stjärnskådarn
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-01-20, 18.49.30
Ort: Gnarp

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Jörgen » 2011-09-08, 01.39.20

Hej ”Stjärnskådarn”

Motor M103.981 kommer från en 300SE/300SEL ur W126 och har 180 HK/132 KW och är försedd med Katalysator.
Motor M103.983 kommer från en 300E ur W124 och har 188 HK/138 KW och är utan Katalysator.
Sedan finns det en R107 med Motor M103.982 och har 188 HK/138 KW eller 180 HK/132 KW, beroende på om den är utan eller med Katalysator.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav sl500 » 2011-09-08, 23.05.28

är det inte så att skillnaden ligger i vilken typ av insprutningssytem de har.
då båda dessa bilar är försedda med katylsator.
enligt ägaren.
som ex. en r129 sl500 upp till 91 har mer ps än nästföljande
beroende pga annat system
sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Stjärnskådarn » 2011-09-13, 19.41.34

Hej! Jag har också en 300E-90 och den har 132kw. Lika som SE:n.
Merca hade väl katalysator på 88 års modell?
Eller fanns det bilar utan kat? Bilen är importerad 1992-02-12 (den med 188hk).
Stjärnskådarn
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-01-20, 18.49.30
Ort: Gnarp

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Stjärnskådarn » 2011-09-13, 20.18.03

Kollade motorkoderna på "Meca" och det ser ut så här:
300SE -88 M103.981 180 hk
300E-88 M103.983 188 hk
300E-90 M103.983 180 hk
Jag har ej kollat 300E-88`an, om det är katalysator på den. För jag har den ej hemma.
Men kanske det är så att den ej har katalysator. :?
Stjärnskådarn
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-01-20, 18.49.30
Ort: Gnarp

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav sl500 » 2011-09-13, 21.12.01

våran 300te med kat.

MERCEDES E-CLASS (W124), 85-93, 300 3.0-12V TE Kombi (S124) 180 hk 01.86-08.92, M103.983

ligger nog något i det

sj
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Jörgen » 2011-09-14, 15.06.52

Hej Stjärnskådarn

Det är viktigt att inte blanda ihop begreppen. M 103-motorn fanns i 10 olika utförande i 58 olika biltyper. Därför är det viktigt att alltid uppge chassi- och motornummer.
M103 fanns som ECE, RÜF, KAT och NV-typ. ECE-typen fanns som 125, 140 upp till 172 kW effekt och kunna ej förses med katalysator. Kompressionen var från 9,2:1 upp till 10,0:1. ECE blev producerad fram till juli 1987.
RÜF-typen fanns som 122, 136, 138 och 140 kW med en kompression på 9,2:1. Denna typ kunna efterutrustas med 3-vägskatalysator.
KAT-typen fanns som 118, 121, 132, 135 och 138 kW med en kompression på 9,2:1.
Slutligen fanns NV/RÜF som var en lågkomprimerad M103 på 130 kW med en kompression på 8,0:1.
Nu skall du veta att alla dessa typer finns inte på alla marknader och det är därför svårt att veta vad det är för bilar det snackas om, när man ej uppger chassinummer m.m. Har man detta kan man även se på vilken marknad bilen är såld.
MECA´s motorkod avser endast delvis bilar, avsedd för svenska marknaden (dom har inte 103.985 med).
Sedan är det så här att alla M103-motorer har samma KE-motronic-styrenhet. Det som avgör effektskillnaden på 132 eller 138 kW är att styrenheten styrs av lambdasondens signal samt dom 2 kodstickproppar (1 finns i motorrummet och 1 vid styrenheten). Dessa skall bytas ut om man förser en ”RÜF- motor” med katalysator (se bif. Bild), då står det EZL-KAT, som även styr tändförställningen.
Du kan enkelt se på typplåten i din bil eller i serviceboken om det står kod 620, som betyder avgasrening (KAT) eller titta vid tankpåfyllningen, - då står det säkert ”Endast blyfri bensin”.
Nu hoppas jag du har fått lite mer klarhet i detta med M 103.
Abgleichsstecker EZL-KAT, 300 SL.JPG
Abgleichsstecker im Fussraum, montiert, R17, 300 SL.JPG
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav J B » 2011-09-14, 23.15.15

Här beskrivs lite mer om kontakterna (på tyska) http://archiv.mb124.de/archiv/Abgleichstecker_EZL_/_KE

Noterar att det fanns en lågkompressionsvariant. Var den kanske avsedd för USA-marknaden och andra länder med mindre förädlat bränsle? Undrar eftersom BMW på sin tid erbjöd en eta-version i 3 och 5-serien med låg kompression i 2 och 2,7 l-varianter. Normalt förknippas ju låg kompression inte med hög verkningsgrad men då max vridmoment uppnåddes vid extremt lågt varvtal ska resultatet ha blivit gott om än inte sportigt.

MVH/JB
J B
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2010-11-17, 01.57.42

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Stjärnskådarn » 2011-09-21, 20.01.52

Tack för era detaljerade svar.
Jag skall ta en ordentligare titt så fort jag har fått hem bilen.(Förhoppningsvis i morgon kväll).
Chassi nummer har jag fått i alla fall.
1240301A606173
Motorn i denna bil har jag tänkt att sätta i min 300SE. Om den är i bra skick. :roll:
Stjärnskådarn
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-01-20, 18.49.30
Ort: Gnarp

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Lofqvist » 2011-09-21, 23.38.59

Hej Stjärnskådarn...

En enkel slagning på EPC med ditt chassinummer (är det ingen som använder EPC) anger att (original)motorn ska ha nr 103983 12 090629.

Bilen ska även ha kod 620 som på svenska blir "Air pollution Control", eller Abgasreinigung på det rätta språket...!

Lycka till med motorbytet.


Hälsningar
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Jörgen » 2011-09-22, 01.19.35

Jo, det är riktigt Åke. Bilen har kod 620 (kat) och är såld i Hamburg. Den är t.o.m. utan typbeteckning på bakluckan.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav fullboost » 2011-11-11, 20.22.23

M103 fanns väl endast med Ke jetronic typ Kjet stuket , vill jag minnas det som skiljer effekt bland annat är väl kompresions förhållandet motoerna mellan. E 320 va väl den som kom med elektroniskt styrsystem. jag kan ha fel och sorry isåfall.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2010-03-18, 02.53.15
Ort: Strängnäs

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Jörgen » 2011-11-11, 21.03.59

fullboost skrev:M103 fanns väl endast med Ke jetronic typ Kjet stuket , vill jag minnas det som skiljer effekt bland annat är väl kompresions förhållandet motoerna mellan.

Se inlägg från 14/9-2011

fullboost skrev:E 320 va väl den som kom med elektroniskt styrsystem. jag kan ha fel och sorry isåfall.

E320 och 320E hade en M 104-Motor.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Vad skiljer motorerna? M 103

Inläggav Stjärnskådarn » 2011-11-11, 23.33.35

104, va det inte den med 24 ventiler? ( Och olje läckage)
Har inte kollat min bil grundligt än. Men enligt uppgift så saknar den katalysator och har därmed några fler hästkrafter. ca 8 st. Mina bilar har 12 ventilers motorn.
Stjärnskådarn
 
Inlägg: 275
Blev medlem: 2011-01-20, 18.49.30
Ort: Gnarp


Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron