Hej Stjärnskådarn
Det är viktigt att inte blanda ihop begreppen. M 103-motorn fanns i 10 olika utförande i 58 olika biltyper. Därför är det viktigt att alltid uppge chassi- och motornummer.
M103 fanns som ECE, RÜF, KAT och NV-typ. ECE-typen fanns som 125, 140 upp till 172 kW effekt och kunna ej förses med katalysator. Kompressionen var från 9,2:1 upp till 10,0:1. ECE blev producerad fram till juli 1987.
RÜF-typen fanns som 122, 136, 138 och 140 kW med en kompression på 9,2:1. Denna typ kunna efterutrustas med 3-vägskatalysator.
KAT-typen fanns som 118, 121, 132, 135 och 138 kW med en kompression på 9,2:1.
Slutligen fanns NV/RÜF som var en lågkomprimerad M103 på 130 kW med en kompression på 8,0:1.
Nu skall du veta att alla dessa typer finns inte på alla marknader och det är därför svårt att veta vad det är för bilar det snackas om, när man ej uppger chassinummer m.m. Har man detta kan man även se på vilken marknad bilen är såld.
MECA´s motorkod avser endast delvis bilar, avsedd för svenska marknaden (dom har inte 103.985 med).
Sedan är det så här att alla M103-motorer har samma KE-motronic-styrenhet. Det som avgör effektskillnaden på 132 eller 138 kW är att styrenheten styrs av lambdasondens signal samt dom 2 kodstickproppar (1 finns i motorrummet och 1 vid styrenheten). Dessa skall bytas ut om man förser en ”RÜF- motor” med katalysator (se bif. Bild), då står det EZL-KAT, som även styr tändförställningen.
Du kan enkelt se på typplåten i din bil eller i serviceboken om det står kod 620, som betyder avgasrening (KAT) eller titta vid tankpåfyllningen, - då står det säkert ”Endast blyfri bensin”.
Nu hoppas jag du har fått lite mer klarhet i detta med M 103.
Abgleichsstecker EZL-KAT, 300 SL.JPG
Abgleichsstecker im Fussraum, montiert, R17, 300 SL.JPG