Vatten läcker in i cupén..

R 129 SL 1989

Vatten läcker in i cupén..

UNREAD_POSTav HAWI » 2011-08-11, 16.48.41

När jag köpte min SL i våras så upptäckte jag ganska snart att det var fuktigt under mattan vänster bak. Vattnet/fukten var isolerat till enbart bakom förarstolen och inget är ju trasigt i golvet så jag trodde säljaren spillt ut vatten vid försäljningsreconden helt enkelt.

Jag torkade upp ordentligt med fläkt så att även den tjocka isoleringen i mattan till slut blev helt torr. Problemet löst....trodde jag tills i dag. Samma sak igen.

Har felsökt efter var vattnet kan tänkas komma in 1 timma nu utan att komma på var. Underredet ser ut som nytt. Cabben är ny.

Det här påminner mig om när jag hade träbåt med notat däck. Vatten kan leta sig fram på det mest underliga vägar. Ja, jag verkar ha sysselsättning ett tag fram över /HAWI
HAWI

Re: Vatten läcker in i cupén..

UNREAD_POSTav HAWI » 2011-08-12, 16.20.48

Jag skall svara med lösningen på gåtan själv.

Höjer man ”locket” till suflettförvaringen (där cabben hamnar när den är nere) så ser man att det finns en dränering på varje sida. I mitt fall låg det en skruv snyggt och prydligt och täckte effektivt för en slangöppning där dräneringsvattnet borde rinna.

Vänster sida (förarsidan) har dock ett tillverkningsfel från fabrik. Det funkar om det kommer ytterst sparsamt med dräneringsvatten. Rinner det på lite mera så rinner det över där det är gjort hål för kabelgenomföring. ( där hade mitt vatten runnit, för att sedan hamna p golvet bakom förarstolen) Jag löste det med lite butyl som tätning där, så nu kan det komma skyfall så väl uppifrån som vid biltvätt, och vattnet dräneras bort så fint så 8)

Jag kan ju tillägga att dessa dräneringar blir aktuella först om bilen står i lutning med baken högst. HAWI
HAWI

Re: Vatten läcker in i cupén..

UNREAD_POSTav Jörgen » 2011-08-12, 17.33.05

Hej HAWI
Tack för du tog dig tid att meddela lösningen på ditt vattenproblem. Det kan vara till nytta för andra 129-piloter.
Att lösa det med Butyl hade också MB-verkstaden gjort, - det är enkelt och effektivt.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

Återvänd till R 129 SL