Växellådetrassel med E250 D

W 124 E-Klass 1986-1995

Växellådetrassel med E250 D

UNREAD_POSTav Matilda_Brunosson » 2011-06-22, 10.32.30

Halloj!

Är ny på forumet, så ber om ursäkt om frågan redan besvarats någon annanstans.

Vår trevliga E250 D från '94 har funkat bra i de år vi haft den (köptes begagnat, men importerad direkt från Tyskland innan dess), tills en familjemedlem, något ovan vid MB, "tappade" kopplingen vid parkering in medlut, och backen låg i.
Nu hackar växellådan nåt förfärligt, backen funkar knappt alls, och nyligen bestämde sig femmans växel för att tacka för sig.

Ny låda behövs införskaffas snarast, då resten av bilen är i hyfsat skick (bor på Västkusten, så rosten har tagit på ställen!).

Det råder dock brist på låddor till 250 D, om man inte bor i Norra Sverige och är villig att punga ut 7000 kr får en låda från en fd taxi.

Frågan är: kan man ta en låda från den mycket vanligare bensin-motorn, och trycka in i en dieseldriven bil? Eller är det helt förryckt? Lådan skall vara femstegs, uppenbarligen.

Mycket tacksam för svar.
Matilda_Brunosson

Re: Växellådetrassel med E250 D

UNREAD_POSTav kalle59 » 2011-06-22, 18.15.38

Hej, jag antar att det är en manuell bil du har men jag frågar iaf eftersom du skrev att lådan ska vara femstegs.
Att lådan skulle tagit stryk av den malören tycker jag låter konstigt, det är inte så att nån vxlförare fick sig en törn av rycket som uppstod, har du varit under och kollat så alla fästen sitter som dom ska osv?
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

Re: Växellådetrassel med E250 D

UNREAD_POSTav Matilda_Brunosson » 2011-06-26, 21.02.07

kalle59 skrev:Hej, jag antar att det är en manuell bil du har men jag frågar iaf eftersom du skrev att lådan ska vara femstegs.
Att lådan skulle tagit stryk av den malören tycker jag låter konstigt, det är inte så att nån vxlförare fick sig en törn av rycket som uppstod, har du varit under och kollat så alla fästen sitter som dom ska osv?
Mvh Kalle

Ursäkta sent svar: Midsommar C:

Det är en manuell bil, ja.

Alla fästem och sånt sitter som de skall i lådan. Dock har en mellanpackning varit lite sådär i sitt tillstånd sedan tidigare.
vad som hände var trots allt att vederbörande tappade kopplingen med backen i i medlut (motlut om man backar) och detta tyckte inte lådan alls om. Det hördes i hela bostadområdet hur det small till. Fast handbromsen funkade som den skulle!
Matilda_Brunosson

Återvänd till W 124 E-Klass