av Jerka126 » 2011-06-02, 13.22.49
Var nere idag och tog ut bilen. Igår monterades ett nytt batteri eftersom det gamla var helt kasst. Bilen fick stå på tomgång ett tag innan jag hoppade in för att köra ut. Lägger bilen i D och motorvarvet sjunker precis som det ska men vad jag nu märker är att mina driftstörningar sedan förra året kvarstår. Jag kör en runda och väl uppe i fart så går bilen som den ska. Jag kör ut på en större väg och trycker till lite mera på gasen och bilen drar kraftfullt och utan misständningar. Jag kör lite lugnare innan jag svänger in på parkeringen och så fort jag står stilla med bilen i växel så börjar misständningarna igen, ibland mera och ibland lite mindre. Så här körde jag i stort sett hela säsongen och störningarna kom och gick men jag blev aldrig ståendes. Det har varit diverse skumma elfel också men det kopplar jag till batteriet. Jag har nu lossat så många kontakter jag har hittat för att spreja och torka. Mina säkringar ser lite dassiga ut så man kanske skulle ta och byta dom. Jag har bytt ut minuskabeln ifrån batteriet och även slipat kaross punkten. Jag provade att ansluta en strömmätare till mitt ciggarett uttag för att se så att där är ström. När jag vrider på nyckeln går mätaren rakt i botten på det röda fältet. Startar jag så ligger nålen kvar där. Vad tyder detta på? Ögat på mitt batteri lyser grönt. Ska till bilprovningen imorgon och det kan ju bli skojigt när bilen bär sig åt som den gör. Jag har bytt följande: 2007: Ny tändmodul. 2009: Nya tändkablar. 2010: Nya tändstift, ny tändspole, nytt fördelarlock och rotor samt alla filter är bytta som går att byta. Är det någon som varit ute för något liknande? Kan det vara en vaacum slang eller för lågt bränsletryck och vad beror isåfall det på?