Trasig motorvärmare.

W 123 1976-85

Trasig motorvärmare.

UNREAD_POSTav mb85 » 2008-10-31, 16.28.07

Hej,
min insticksvärmare, vä sida, på -85 200. har "dött". Verkar konstigt att det sipprar ut olja runt värmaren i blocket. Hur byter jag värmaren lättast, kan jag montera en slangvärmare om det är smidigast?

Hoppas på tips. I väntan önskar jag Er alla en trevlig helg.

Ejje
mb85

UNREAD_POSTav kalle59 » 2008-10-31, 18.33.20

Hej Ejje, verkar obehagligt om det sipprar ut olja, värmaren ska ju sitta i en frostplugg och där är det ju bara vatten...nåväl läcker den måste du ju ändå ta bort den och i det fallet skulle jag sätta dit en ny, slangvärmare är ju bra men värmer ju lite på fel ställe om du förstår, motorn blir ju varmare om man värmer i blocket direkt.
Mvh
Kalle
kalle59

UNREAD_POSTav Gäst » 2008-10-31, 19.22.08

kalle59 skrev:Hej Ejje, verkar obehagligt om det sipprar ut olja, värmaren ska ju sitta i en frostplugg och där är det ju bara vatten...nåväl läcker den måste du ju ändå ta bort den och i det fallet skulle jag sätta dit en ny, slangvärmare är ju bra men värmer ju lite på fel ställe om du förstår, motorn blir ju varmare om man värmer i blocket direkt.
Mvh
Kalle

Hej,
ja, det är klart att jag måste undersöka vari felet ligger, det är väl aldrig så tokigt att det finns en spricka i blocket?
Men till huvudfrågan- hur tar jag bort den lättast, måste jag bort med förgasare och grenrör? verkar rätt trångt.
Slangvärmare har sina brister men är ju lätt att montera. :)
Gäst

UNREAD_POSTav mb85 » 2008-10-31, 19.26.15

Anonymous skrev:
kalle59 skrev:Hej Ejje, verkar obehagligt om det sipprar ut olja, värmaren ska ju sitta i en frostplugg och där är det ju bara vatten...nåväl läcker den måste du ju ändå ta bort den och i det fallet skulle jag sätta dit en ny, slangvärmare är ju bra men värmer ju lite på fel ställe om du förstår, motorn blir ju varmare om man värmer i blocket direkt.
Mvh
Kalle

Hej,
ja, det är klart att jag måste undersöka vari felet ligger, det är väl aldrig så tokigt att det finns en spricka i blocket?
Men till huvudfrågan- hur tar jag bort den lättast, måste jag bort med förgasare och grenrör? verkar rätt trångt.
Slangvärmare har sina brister men är ju lätt att montera. :)

Ursäkta jag glömde logga in.
mb85

UNREAD_POSTav Gäst » 2008-10-31, 20.08.19

Hej, spricka i blocket verkar otroligt, är du säker på att oljan kommer från värmaren?
ja det är trångt men har du kollat underifrån om det är lättare, självklart kan man sätta dit slangvärmare men jag skulle nog ändå byta blockvärmaren, tyvärr minns jag inte om den är konisk eller gängad, är den konisk måste du ju ha gott om utrymme för att få riktig kraft när den ska demonteras.
Kalle
Gäst

UNREAD_POSTav mb85 » 2008-10-31, 20.59.10

Helt klart kommer olja från motorvärmaren. Rent och fint runtom men värmaren är alldeles oljekladdig av motorolja. Kollat flera ggr. Inga mängder men rejält fuktigt.

Det går inte att se om det är gäng eller något annan fästordning. Skall ta en titt på en ny värmare till veckan, då ser jag hur det ser ut. Verkar trots allt som man måste bort med insugningsröret/förgasare.
mb85

Återvänd till W 123